Jag försöker att få en Listview att täcka hela formen och har försökt med den här koden: För att slippa koda kan du sätt propertyn Dock = Fill på ListView-kontrollen. Ett annat sätt är att sätta Anchor i "alla riktningar". Vill du göra det med kod tror jag det är ClientSize du ska titta på. Jag öppnar den här tråden igen då jag har ett nytt problem med ListViewn. Jag har lagt till en StatusStrip längst nere och då verkar inte Dock = Fill fungera, för då sträcker sig ListViewn längst ner på formen ändå, så att den hamnar bakom StatusStripen. Högerklicka på StatusStripen och välj alternativet "Placera överst" (kommer inte ihåg vad det står, men den innebörden iaf).Anpassa Listview efter formens storlek
<code>
Listview.Size = New Size(Me.Size.Width, Me.Size.Height)
</code>
Men den koden gör Listviewn för stor. Givetvis kan jag justera den genom att dra bort ett antal pixlar, men då antar jag att storleken kommer att bli fel om man tex har en annan storlek på fönsterlisterna i Windows eller något sånt.
Hur får man fram storleken på en forms "arbetsyta" på "korrekt" sätt?
ThomasSv: Anpassa Listview efter formens storlek
/JohanSv: Anpassa Listview efter formens storlek
Jag har även testat att sätta Dock = Top och sen använt mig av:
<code>
'Form resize:
ListView.Size = New Size(ListView.Size.Width, Me.ClientSize.Height - StatusStrip.Height)
</code>
Men det resulterar i tämligen samma resultat.
ThomasSv:Anpassa Listview efter formens storlek
/Johan