Nybörjare i vb net och har alldrig jobbat med datagrid. Testade lite med array och datasource och det verkar som det är bättre att flytta över datat till någon annan typ, t.ex. en datatable. Om du gjort det kan du skriva <b>Testade lite med array och datasource och det verkar som det är bättre att flytta över datat till någon annan typ, t.ex. en datatable.</b> Såklart, jag som snurrade till det. Provade med objekt av typen String och fick det inte att fungera (returnerade längden).. Men det beror väl antagligen på att string inte har någon bättre property att returnera? ska testa men ligger i flunsan ! Tack för hjälpen . Återkommer med svar om hur det gick Hur att koppla en array till Datagrid
har en mängd data som ligger i en array och vill få in den i Datagrid.
Hur deklarera jag det hela osv.
ett litet exempel vore fint
i windows formulör
Tack på förhandSv: Hur att koppla en array till Datagrid
DataGrid1.datasource = dt
När man gör likadant med en endimensionell array så binder den mot length-propertyn på strängarna vilket ju inte ger så vettig information.. :)
Mvh
PeterSv:Hur att koppla en array till Datagrid
Vad baserar du det på? Jag använder array sim innehåller objekt och kan utan problem knyta dem till en datagrid med datasource, att trixa med datatables är helt onödigt.
<code>
arraylist ar = new Arraylist();
ar.Add(EnInstansAvMittAffärsobjekt);
ar.Add(EnAnnanInstansAvMittAffärsobjekt);
ar.Add(EnTredjeInstansAvMittAffärsobjekt);
dgVisaSaker.DataSource = ar;
</code>Sv: Hur att koppla en array till Datagrid
Provade att binda mot egen klass och då gick det mycket bättre.. :)
<code>
Private Sub Form1_Load(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load
Dim test() As StringObject = New StringObject() {New StringObject("a"), New StringObject("b")}
Me.DataGrid1.DataSource = test
End Sub
Public Class StringObject
Private str As String
Sub New(ByVal str As String)
Me.str = str
End Sub
Public Property mstr() As String
Get
Return str
End Get
Set(ByVal Value As String)
str = Value
End Set
End Property
End Class
</code>
Mvh
Peter
Edit:
Men igentligen beror det ju på vilken typ av data som ligger i arrayen?Sv:Hur att koppla en array till Datagrid
mvh Per H