hej! Scheduled task tycker jag låter vettigast, drar inte en massa kraft i onödan. JAg håller med oscar. Ok, men varför inte kopiera hela tabellen? Om det nu går, det vet jag ju inte. Du kan skapa en tabell givet en fråga med: Ok, det verkar ju smidigt. Men om det gick att göra en runtime copy-paste mellan två databaser vore det kanske också en lösning. Det är ingen lösning. Det är ett fulhack. Jaha, varför då? Jag vet inte ens om det går, eller om det skulle vara en stabil lösning men om så är fallet drar jag mig inte för det. Älskar fulhack som sparar arbete! :-)Windows service eller scheduled task?
Jag behöver bygga någon sorts program som den första dagen varje månad öppnar en access-databas, klipper ut en tabell, klistrar in den en annan backup-databas och sedan skapar en ny tom tabell i den första databasen.
Programmet som gör detta skall distribueras ut till en massa klienter, så det måste gå att lösa relativt enkelt i klientinstallationen som installerar huvudprogrammet att få detta att funka. Vad är bäst, att bygga en windows service, eller göra en exe som triggas av ett scheduled task, eller någon annan lösning?
Kanske går det att lösa direkt i Access?
Jag är tacksam för alla förslag!
mvh
henrikSv: Windows service eller scheduled task?
Sv:Windows service eller scheduled task?
Men för tillväga gångssättet skulle jag inte Kopiera tabellen. Jag skulle exportera innehållet med en INSERT INTO query, kontrollera att alla poster överförts och sedan ta bort posterna i orginal tabellen.Sv: Windows service eller scheduled task?
SELECT * INTO NyttTabellNamn
FROM GammaltTabellNamn
I access kan du oxå ange i vilken databas tabellen skall ligga:
SELECT * INTO NyttTabellNamn IN 'C:\backup.mdb'
FROM GammaltTabellNamn
Dock måste databasen existera.
Kopiera låter ju som du vill markera tabellen kopiera den och klistra in den. Sv: Windows service eller scheduled task?
Om du gör på det sättet förlorar jag all respekt för dig.
Sånt hör hemma på:
http://thedailywtf.comSv: Windows service eller scheduled task?