Hej!! jag är helt ny i VB.net. Har kodat en del VB6 innan. Nu ska jag göra en applikation som: Jag skulle föreslå att du ska kolla upp Bitmap-klassen och Graphics-klassen som finns i GDI+. Genom att skapa Graphics-objekt av Bitmap-objektet kan du manipulera och rita över pixlar. Ändra storlek och "cropa" en bild.
Tar en bild fil (foto från digitalkamera)
resizear till en ny storlek(förminskar bilden till önskvär upplösning)
croppar bilden (klipper bort över och underdelen lite för att bli 16:9 format)
önskvärt är även att lägga en, till viss del transparant, gifbild ovanpå. (en pratbubbla i detta fallet)
adderar text på bilden (i pratbubblan)
skriva bilden till en fil.
detta är ett ganska knasigt projekt men tacksam om jag kan få tips om vart jag ska börja iaf!
jag har en "ful-lösning" på problemet i VB6 där jag använder ett kommandobaserat program för de olika delarna. men det ser så illa ut att det ploppar upp en massa fönster plus att det tar en jäkla tid.
tack på förhand!!
/JoakimSv: Ändra storlek och "cropa" en bild.
När du ändrar storlek på bilden och "crop'ar" den så får man kopiera från en bitmap till en annan, via graphicsobjektet.
För att skala bilden får man göra nått i stil med. Det finns förmodligen andra varianter också.
Bitmap b = new Bitmap("bild.jpg");
Bitmap s = new Bitmap(800, 600);
Graphics g = Graphics.FromImage(s);
g.DrawImage(b, new Rectangle(0, 0, 800, 600), new Rectangle(0, 0, b.Width, b.Height), GraphicsUnit.Pixel);
Kolla in den här länken
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/cpref/html/frlrfsystemdrawinggraphicsclassdrawimagetopic.asp
om du vill se mer på DrawImage, vilket skulle vara den metod du använder mest.
Lycka till.