Jag kopplar en tabelll i access till en datagridview. Kan jag på något sätt göra vissa av fälten till comboboxar? Det finns egenbygda funktioner för att visa en inmatningstextbox ovanpå gridden, där man uppdaterar gridvärdet (och databasen) när man lämnar den. Du borde kunna bygga något liknande med en combobox, men tror inte att du kan använda någon inbygd funktion för det. Har du tur finns det någon annan som redan gjort det på nätet... <b>. Du borde kunna bygga något liknande med en combobox, men tror inte att du kan använda någon inbygd funktion för det.</b> Sorry... Fel av mig.. Minns bara hur mycket problem jag hade när jag ville ha en inmatningstextbox... *s* Datagridview combobox
Dim strSql As String = "SELECT * FROM tblInventarier"
'connection string
Dim cn As New OleDbConnection("Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data source=c:\VB\Inventarier_datorteket.mdb")
adAdapter = New OleDbDataAdapter(strSql, cn)
Dim cbCommandBuilder As New OleDbCommandBuilder(adAdapter)
'Fyll datasetet
adAdapter.Fill(dsDataset, "tblInventarier")
tblInventarie = dsDataset.Tables("tblInventarier")
'fyll gridden
dataGridInvent.DataSource = tblInventarie
....................sätt en del av kolumnerna till att vara comboboxar...................
går det? Hur gör jag?Sv: Datagridview combobox
/EmmaSv:Datagridview combobox
Va? Och vad skall DataGridViewComboBoxColumn användas till om jag får fråga? ;-)
Har inte använt den(än) men det är det den är till för så jag hade börjat med att kolla hjälpen och nåt exempel.Sv: Datagridview combobox
/Emma