Hej, Det första man bör göra är att bestämma hur användarnamn och lösenord skall byggas upp. I de ASP-system som jag har byggt upp låter jag användarnamnet skapas av de två/tre första tecknen i förnamnet och de två/tre första tecknen i efternamnet hos användaren. Eventuellt (i skolsystem) så lägger jag till en siffra som brukar vara inskrivningsår, t ex en 6:a för 2006. Å, ä och ö ersätter jag med a och o.Automatgenerering av användarnamn och lösenord
Jag har en vb.net applikation (windows forms) där en administratör skall kunna skapa nya användare till systemet. Är det någon som vet om det finns något enkelt sätt att skapa användarnamn och lösenord automatiskt, så att man slipper sitta och hitta på dem själv?
Mvh
MariaSv: Automatgenerering av användarnamn och lösenord
Sen låter jag applikationen undersöka om en användare med samma användarnamn redan finns i systemet och byter i så fall ut sista bokstaven i användarnamnet till nästa i efternamnet... osv... Är för- eller efternamnet kortare än 2 tecken och reglerna säger 3, t ex "Bo Ek" så brukar jag lägga in ett annat tecken, t ex underscore (bo_ek_)...
Lösenordet, t ex 8 tecken, låter jag slumpas fram med bokstäver (gemener och versaler) samt siffror (0-9).
Vet inte om detta hjälpte dig något, men idén borde vara "applicerbar" även i VB.NET system och t.o.m. mot AD'n. Det funkar iaf fint för mig... ;)