Kan någon så enkelt som möjligt visa mig kod hur man öppnar en mysql db i vb.net? Förutsatt att du importerat in mysql i ditt project så borde det kunna se ut någonting sånt här... Kommer inte riktigt ihåg hur man gör. Sitter på jobbet just nu men ska kika på det när jag kommer hem ikväll... Du laddar net MySQL Connector/Net på http://dev.mysql.com/downloads/connector/net/1.0.html och sätter sedan en referens till den. Stämmer som Andreas skriver. Ladda ner filen därifrån och ladda sedan in filen mysql.data.dll som referens. Jag får följande error: Låter som du inte har importerat MySql.Data i ditt projekt.Öppna mysql i vb.net
Sv: Öppna mysql i vb.net
Public TXT_cnString As String = "Database=DinDatabas;Data Source=localhost;User Id=userid;Password=dittlosenord"
Private Sub DeleteSomething()
Dim cn As New MySqlConnection(TXT_cnString)
Dim id, sqlQuery As String
'Get id from txtBox
id = tbIdnrSUD.Text
sqlQuery = "DELETE FROM drycker WHERE idnr = " & "'" & id & "'"
' Create a new SqlCommand object
Dim cmd As New MySqlCommand
' Set the Select statement in the CommandText property and
' set the Connection property to the "cn" SqlConnection object
' you just created
With cmd
.CommandText = sqlQuery
.Connection = cn
End With
' Open the Connection
cn.Open()
' Call the ExecuteReader method of the Command object
cmd.ExecuteNonQuery()
End Sub
Bör givetvis finnas i en try...catch...
Sv: Öppna mysql i vb.net
Men om jag inte minns fel så ska du gå via "Project-->Add reference" och därifrån browsa dig till där du har installerat mysql.dll
Som sagt inte helt 100 just nu hur det funkar... återkommer.Sv:Öppna mysql i vb.net
Jag har för mig att den installeras i GAC:en om man kör installationsprogrammet, men den går bra att använda utan att ha den i gac:en (vilket man förmodligen inte har om man sedan installerar sin webapplikation på ett webbhotell).
/AndreasSv: Öppna mysql i vb.net
Sv:Öppna mysql i vb.net
Type MySqlConnection is not defined.
Samma med MySqlCommand.Sv: Öppna mysql i vb.net
Du måste alltså först lägga till en reference som jag skrev ovan men även importera Mysql precis som du gör med exempelvis Systems.IO.