Hej Det här verkar vara något för dig: Det där ser väldigt bra ut vid en snabb blick. Har provat den nu och det är en riktigt häftig kontroll som tyvärr har Det verkar inte vara några problem att ändra just startkatalogen, det finns ett färdigt exempel i källkoden. Knappen nere till vänster har funktionen att hoppa till katalogen "c:\" Om du använder kontrollen och anropar en liknande sub(här modifierad för att vara fristående) borde du kunna få den att uppföra sig som du vill: Tack för det.! Måste bara säga att de vanliga "välj mapp" och "spara-öppna" rutorna finns i .net, t.ex. OpenFileDialog (hoppas jag minns rätt nu...) Du minns rätt! Men det kan finnas andra situationer när dom dialogrutorna inte räcker till riktigt. Det kan jag mycket väl tänka mig, men det är inte särskilt vanliga. Om man bara ska bläddra rätt på en katalog/spara en fil/öppna en fil så trivs jag bäst i standardrutorna; de vet jag instinktivt hur de fungerar, dessutom sitter alla saker på rätt ställe och har rätt ikoner För min del så har jag en större windowsapplikation där en del av applikationen > För min del så har jag en större windowsapplikation där en del av applikationen är ett dokumenthanteringssystem för projekt och där man i ett fönster skall hålla reda på dom dokument som är knutna till projektet. För det ändamålet så behövde jag en explorer-kontroll som går att visa i vilket windowsformulär som helst.Behöver en Explorerview
I ett WinForm-projekt som jag nu håller på med för en kund skall ett VB6-projekt
uppdateras till .Net. I VB6 applikationen används dom gamla DirList och FileList-kontrollerna
från VB6.
Jag skulle vilja byta ut dom mot någon modernare explorer-liknande kontroll för att
lista kataloger och filer.
Är det någon som vet om någon sådan kontroll eller demokod eller liknande som går
att använda?
Skulle vara mycket tacksam för bra tips.
mvh
PeterSv: Behöver en Explorerview
http://www.codeproject.com/vb/net/VbNetExpTree.aspSv:Behöver en Explorerview
Jag skall testa.
Tack för tipset
/PeterSv: Behöver en Explorerview
en nackdel vilket gör att den inte går att använda.
Det går inte att sätta rootkatalogen fritt till vilken sökväg som helst utan det går
enbart att sätta olika systemkataloger. Jag måste kunna sätta olika projektkataloger
som root.
Koden är ganska komplicerad så det är ingen snabbfix att ordna det verkar det som.
/PeterSv:Behöver en Explorerview
Private Sub chgDir(ByVal fldr as string)
Dim cDir As CShItem = GetCShItem(fldr)
If cDir.IsFolder Then
ExpTree1.RootItem = cDir
End If
End Sub
Sv: Behöver en Explorerview
Den knappen borde jag ha sett själv tycker jag :-)
Nu funkar den nog perfekt.Sv:Behöver en Explorerview
Sv:Behöver en Explorerview
är ett dokumenthanteringssystem för projekt och där man i ett fönster skall hålla reda
på dom dokument som är knutna till projektet. För det ändamålet så behövde jag en
explorer-kontroll som går att visa i vilket windowsformulär som helst.
Öppna och Spara-dialoger löser inte alls dom krav jag har i just detta fall.
/PeterSv:Behöver en Explorerview
> Öppna och Spara-dialoger löser inte alls dom krav jag har i just detta fall.
Ett typiskt "specialfall" där "explorer-mapparna" är rätt väg att gå istället för standardrutorna mao. :)