Hej Det låter som att du inte har instantierat din dropdown-lista. Hej Som jag frågade tidigare, är detta en vb.net applikation eller är det asp.net, det låter som asp.net med @PageLanguage=vb... eftersom du refererar till en dropdownlist och pageload istället för combobox och form.load i en windowsapplikation? Det är en webbapplikation (asp.net) det handlar om och jag skriver vb. Mitt önskemål är som jag tidigare har skrivit att när jag kicker i min checkbox så skall en dropdownlista bli "gråad" dvs dropdownlist.enable = false. Som default ska dropdownlist:en vara dropdownlist.enable = true. Felet är att din ddl inte är tilldelad när du försöker komma åt den. Den koden du postade visar inte när ddl tilldelas (med "new"). Gör du det själv eller har du lagt till den i designern? Ser lite lustigt ut i koden: Pinsamt , pinsamt , pinsamt....och åter pinsamt. Jag lyfter på hatten Robert och tackar för ditt uppmärksamma öga.Varför kan jag inte sätta Enable = false på min dropdownlista???
Då gör jag ett nytt försök med att få svar på mitt lilla problem. Har lagt ut en tråd förut utan att fun något svar...=/
Det hela gäller att jag vid en checkbox och i och ur klickning så vill jag sätta enable = false resp. enable = true.
Kruxet är att jag får "System.NullReferenceException: Objektreferensen har inte angetts till en instans av ett objekt"
Tacksam för alla tips som jag kan få...=)
// Mvh ThomasSv: Varför kan jag inte sätta Enable = false på min dropdownlista???
Sv:Varför kan jag inte sätta Enable = false på min dropdownlista???
Tack för snabbt svar...=)
DropDownListan innehåller årets veckonummer och tilldelas vid PageLoad...
Och hur löser jag det på bästa sätt???
//ThomasSv: Varför kan jag inte sätta Enable = false på min dropdownlista???
Sv:Varför kan jag inte sätta Enable = false på min dropdownlista???
Men det tråkiga är att jag får "System.NullReferenceException".
Private Sub chBoxSplitWeek_CheckedChanged(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles chBoxSplitWeek.CheckedChanged
If chBoxSplitWeek.Checked Then
'tömmer om det finns ett tidigare värde
txtSplitWeekMon.Text = ""
txtSplitWeekTis.Text = ""
txtSplitWeekOns.Text = ""
txtSplitWeekTor.Text = ""
txtSplitWeekFre.Text = ""
'visar textboxar
txtSplitWeekMon.Visible = True
txtSplitWeekTis.Visible = True
txtSplitWeekOns.Visible = True
txtSplitWeekTor.Visible = True
txtSplitWeekFre.Visible = True
'funktion för att sätta dropdownlist.enable = false
ddlEnable()
Else
txtSplitWeekMon.Visible = False
txtSplitWeekTis.Visible = False
txtSplitWeekOns.Visible = False
txtSplitWeekTor.Visible = False
txtSplitWeekFre.Visible = False
End If
End Sub
Private Function ddlEnable()
'fyller dropdownlist med vecka 1-53
FillddlWeek()
ddlVecka.Enabled = False
End Function
Public Function FillddlWeek()
Dim i As Integer = 0
Dim WeekNow = Date.Now
While i < 53
i += 1
With ddlWeek
.Items.Add(i)
End With
End While
End Function
Ja så här ser det ut....snälla hjäp mig någon...=)
// Thomas
Sv: Varför kan jag inte sätta Enable = false på min dropdownlista???
Du säger inte vilken rad felet uppstår på så det går heller inte se att det är just din ddl som kastar NullReferenceException.Sv: Varför kan jag inte sätta Enable = false på min dropdownlista???
Här använder du <b>ddlVecka</b>:
<code>
Private Function ddlEnable()
'fyller dropdownlist med vecka 1-53
FillddlWeek()
ddlVecka.Enabled = False
End Function
</code>
Här använder du <b>ddlWeek</b>:
<code>
Public Function FillddlWeek()
Dim i As Integer = 0
Dim WeekNow = Date.Now
While i < 53
i += 1
With ddlWeek
.Items.Add(i)
End With
End While
End Function
</code>Sv:Varför kan jag inte sätta Enable = false på min dropdownlista???
Ja ibland blir man blind och missar sådana saker...visst var det som du skrev att jag fyller ddlWeek och sen försöker sätta ddlVecka.enable = false vilket inte funkade eftersom den hade ett Nullvärde!! Skönt att man kan bolla tankar och idéar så här på forum.
Som sagt mycket tackasam...=)
// Mvh Thomas