Hallåj! Hmm, du borde kunna skicka mailet, men frågan är hur koderna tolkas av mail clienten som läser mailet. De flesta mail clienter(outlook etc) läser enbart ren text eller html. Tack för ditt svar! :) Det finns en annan aspekt också. Om användaren läser sitt mail via webb-klient går det inte att visa informationen. Gäller det som du nämner ett nyhetsbrev eller liknande borde det vara förödande. Jag gör som ovan nämnda, skicka i html i så fall om attachment inte är ett alternativ.Skicka rich text-mail från kod?
Har olika richt-text-dokument lagrade i en databas (som text) som jag skulle vilja skicka ut som mail. När jag gör detta så blir det bara plain text i mailen. Är detta möjligt?
<code>
Public Shared Sub Send(ByVal SMTP As String, ByVal From As String, ByVal _To As String, ByVal Subject As String, ByVal Body As String)
Try
Dim TheMail As New System.Net.Mail.MailMessage(From, _To)
TheMail.Subject = Subject
TheMail.Body = Body 'Rich text sträng
TheMail.Headers.Add("Content-Type", "text/rich") 'Kanske nått sådant?
Dim SMTP_Server As New System.Net.Mail.SmtpClient(SMTP)
SMTP_Server.Send(TheMail)
Catch ex As Exception
Throw ex
End Try
End Sub
</code>
Mvh
PeterSv: Skicka rich text-mail från kod?
Så konvertera rich text till html (finns kontroller på nätet för det) eller håll dig till ren text.
Du kan ju dock skicka rich text dokument som attachment, om det skulle funka för dig.Sv:Skicka rich text-mail från kod?
Det var ju inte så bra.. När man väljer nytt mail i Outlook så kan man ju välja på Plain, Rich och HTML. Om jag väljer Richtext, klistrar in dokumentet med bilder och allt i mailet och skickar det till mig själv så fungerar det kanonfint.. Borde ju gå att göra samma lika med kod tycker man.. :/
Attachments är tyvärr inget alternativ..
Mvh
PeterSv: Skicka rich text-mail från kod?