Jag var på kurs i veckan på ett nytt program jag ska använda i jobbet. Jag trodde att "MAC" numret var knutet till nätverkskortet och inget annat, kanske har jag fel. Jag gissar att det är tillverkaren av kortet som bestämmer vilket nummer just dit nätverkskort ska ha. Knacka in "ipconfig /all" vid command promten i ett dos-fönster, till höger om "Physical Address" står ett nummer som är din MAC adress. <b>Jag trodde att "MAC" numret var knutet till nätverkskortet och inget annat</b> Är det inte IEEE som delar ut MAC-adresserna till tilvärkarna.Varje tillvärkare har en specefik adress i början sen är det ett serie nummer.Tror tillvärkarna bara har ett vist omfång av adresser men jag vet inte hur det är med det. Ja, det var väl det jag skrev? (förutom IEEE då...) Det macnummer som nämns antar jag är macadressen (som flera andra i tråden också nämnt). Detta är bundet till nätverkskortet och man kan därför ha flera macadresser i samma dator (om man ex. har wirelesskort, "vanligt" kort osv).. Här finns en tråd som tar upp hur man läser av macadressen Tack för alla svar Jo, id-nummer på hårdvaran är inblandat på ett eller annat sätt. T.ex. just mac-adress, id på vissa saker, mängden minne etc. Id-låst programvara bygger på att man identifierar olika komponenter som är unika för datorn och skapar en digital identitet. Denna kan skickas då man registrerar sin mjukvara via nätet och ligger till grund för tillåtna uppdateringar. D.v.s. man kan känna av om ett visst licensnummer svara mot en viss hårdvarukonfigurering på en viss klientdator. Som nämnts av "Oskar" tillåts vissa modifieringar innan en återidentifiering måste göras. Men om man byter dator te.x. brukar man ibland få ringa upp mjukvarutillverkaren alternativt styrka sin identitet via snailmail. <b>Windows har jag för mig tillåter visst modifikation innan den kräver återaktivering</b> Tack för länken mm. http://www.aspfree.com/c/a/VB.NET/Getting-Hardware-Information-Using-Visual-BasicNET-and-VBScript/ verkar vara ett ganska ok ställe att börja och frotsätter på http://www.aspfree.com/c/a/VB.NET/Getting-Hardware-Information-using-Visual-BasicNET-and-VBScript-continued/ Tack Robert IsraelssonMacnummer eller id-nummer på hårdvaran
I licenskontrollen på detta program låste dom programvaran mot ett specielt macnummer för att det inte ska gå att instalera på flera maskiner samtidigt.
Nu undrar jag hur man i sina egna program kann läsa av vilka olika macnummer man har på moderkort, hårddisk, grafikkort osv.
om jag fattat det hela rätt så har varje komponent ett eget unikt nummer precis som vårt personnummer?
mvh
TorgnySv: Macnummer eller id-nummer på hårdvaran
Med andra ord så så gissar jag att det bör vara möjligt att använda denna funktion i ett egetskapat program om man så önskar.
mvh.
KennetSv:Macnummer eller id-nummer på hårdvaran
Helt rätt
<b>Jag gissar att det är tillverkaren av kortet som bestämmer vilket nummer just dit nätverkskort ska ha.</b>
Oftast är det så. En del av Mac-adressen talar om vilken tillverkar det är, resten är ett "serienummer" för kortet. Det finns dock kort där man kan konfigurera macadress själv (har jag hört, har aldrig sett något själv dock).
/JohanSv: Macnummer eller id-nummer på hårdvaran
Sv:Macnummer eller id-nummer på hårdvaran
/JohanSv: Macnummer eller id-nummer på hårdvaran
Enklaste sättet att läsa ut macadressen är WMI tror jag. Ladda ner WMI Scriptomatic så kan du enkelt hitta rätt property/klass att använda (Win32_NetworkAdapter tror jag den heter)
/ PerSv:Macnummer eller id-nummer på hårdvaran
http://www.dotnet247.com/247reference/msgs/25/127283.aspxSv: Macnummer eller id-nummer på hårdvaran
Jag märker att jag har missförstått det här med macnummer.
Nu när jag fått reda på allt detta så är det inte macnummer jag är ute efter utan någon form av id-nummer på datorn.
Jag funderar lite på hur man gjort när man låst ett program till en vis dator.
Det finns ju program där man förs skriver in en licenskod, när man gjort det får man en registrerings kod som man ska raportera in, sedan får man tillbaka en licensnyckel.
Registeringskoden processas ju fram på något sett så programet knyts till just den datern, används inte någon form av id från hårdvaran för folk pratar ju om att det inte går att uppgradea för då slutar vissa program att fungera.
Har någon svar på denna följd fråga?
Tack från
TorgnySv:Macnummer eller id-nummer på hårdvaran
Windows har jag för mig tillåter visst modifikation innan den kräver återaktivering, så det kan vara bra att tänka på, att tillåta att vissa saker inte stämmerSv: Macnummer eller id-nummer på hårdvaran
mvh.Sv: Macnummer eller id-nummer på hårdvaran
Brukar kallas "The Seven Yes Votes" http://aumha.org/win5/a/wpa.phpSv:Macnummer eller id-nummer på hårdvaran
Hur gjör jag för att läsa av dessa värden som det stod om på webbsidan med min VB:Net kod.
[Från sidan]
What hardware gets checked?
The WPA system checks ten categories of hardware:
1: Display Adapter
2: SCSI Adapter
3: IDE Adapter (effectively the motherboard)
4: Network Adapter (NIC) and its MAC Address
5: RAM Amount Range (i.e., 0-64mb, 64-128mb, etc.)
6: Processor Type
7: Processor Serial Number
8: Hard Drive Device
9: Hard Drive Volume Serial Number (VSN)
10: CD-ROM / CD-RW / DVD-ROM
[Slut]
MVH
TorgnySv: Macnummer eller id-nummer på hårdvaran
Sv:Macnummer eller id-nummer på hårdvaran
Jag tycker sidorna verkar intresanta men det kommer ta en hel del tid för mej att gå igenom dom. Jag är så dålig på engelska.
Torgny