Har ett projekt som går ut på att man ska kunna hämta personuppgifter ifrån min fin accessdatabas. Det du vill göra är alltså att binda resultatet från sql-satsen till dina textboxar. Jag skulle vilja rekommendera dig att läsa mer om databindings, bindingcontext och bindingmanagerbase. Med hjälp av dessa så kan man bläddra i det resultat man får från sql-satsen. Använd en DataTabel som du binder.databashantering med vb.net
Programmet ska inte bara hämta rakt upp och ner utan sortera dessa poster efter t.ex. stad eller län.
Nu är frågan, jag får programmet att hämta alla poster där variabeln "län" är lika med Län i databasen.
Men problemet ligger ju i att den hämtar ALLA poster, samtidigt... så det visas endast den sista.
Upplägget är så att olika textbox:er ska läsa från motsvarande fält i databasen, det fungerar ju bra med sql = select...
Det jag vill åstakomma är ju helt enkelt att man importerar alla poster där variabeln "län" är lika med Län i databasen och sen numrerar dessa temporärt, så att jag enkelt kan trycka på min nästa knapp för att få fram nästa post i ordningen.
Mycket tacksam för svar
//ChristoferSv: databashantering med vb.net
Sv:databashantering med vb.net
sen kan du skriva
textBox.text = DataT.Row(0)(0).toString()
första 0 är rad i databasen så den bör du öka för varje varv.andra 0 är vilket columt tex. namn,län i detta fallet namn då det kommer först.
OBS kan inte VB.NET men det borde funka med den koden.