Hur är det exakt? <b>Frågan är vad som är bäst</b> <b>Det får man nog anse att AddNew() är eftersom man inte behöver fundera på SQL Injection då... </b> När man slår ihop flera mindre strängar till en större och på så sätt bygger ett rent text-uttryck. Personligen använder jag aldrig annat än att binda parametrar i ett command. Slipper man bekymra sig om SQL-injection, har möjlighet att få lite compile-time checks, osv. SELECT ELLER INSERT?
När man skall lägga till ny post i databasen och använder Ado finns det två sätt som jag funderar på.
Det ena är INSERT INTO kommando och det andra är via recordset & .AddNew
Frågan är vad som är bäst, snabbast och säkrast?
Om man har en access databas med 9 fält och 8000 poster och man skall använda recordset.AddNew så måste man köra en SELECT * innan.
Läses det in alla 8000 poster då???
>Det tar ju tid och minne..
Tacksam för svar.Sv: SELECT ELLER INSERT?
Svårt att svara på...
<b>snabbast</b>
INSERT INTO...
<b>och säkrast?</b>
Det får man nog anse att AddNew() är eftersom man inte behöver fundera på SQL Injection då...
<b>Om man har en access databas med 9 fält och 8000 poster och man skall använda recordset.AddNew så måste man köra en SELECT * innan.
Läses det in alla 8000 poster då???</b>
För att slippa läsa in något kan du köra "SELECT * FROM tabell WHERE 1=2" t.ex, det kommer inte returnera några poster eftersom 1 aldrig är samma som 2.
/JohanSv:SELECT ELLER INSERT?
MAn slipper detta om man använder ett command med parameter.
Men de är få tillfällen jag set folk göra detta. Det är strängkonkatenering som gäller.Sv:SELECT ELLER INSERT?
/EmmaSv: SELECT ELLER INSERT?