Hejsan Nu är jag ingen expert på hur windows fungerar i botten men jag gissar att det ligger en tjänst (kontrollpanelen/tjänster) som tar hand om nätverksanslutningar. Man borde i sådana fall kunna lägga en loop i början på programmet som kollar om tjänsten är startad, och är den inte det så pausar programmet (med API:t Sleep, eller System.Threading.Thread.CurrentThread.Sleep i .Net) några sekunder innan den testar igen. kan ju pinga dock så säger ju det inte att du lyckats ansluta mot enheten.Men får du ingen ping lär ju inte Enheten funka häller Ping kan ju vara blockerat av brandväggar, men det kan gå att ansluta ändå. Sant.Hur vet man när Nätvärksanslutningen e klar
Jag har ett program som ligger i autostart. Programmet
arbetar mot en nätvärksenhet, och jag behöver på något sätt få veta
när windows har anslutit klart mot nätvärket innan programmet kör igång.
I dag kör jag bara med en fördröjning på 8 sekunder innan programmet
testar om det går att komma åt tex nätvärksenhet G:
Detta funkar men känns ju som en inte allt för bra lösning
Några tips?
Med Vänliga Hälsningar
AlexSv: Hur vet man när Nätvärksanslutningen e klar
Alternativt skulle du kunna implementera programmet som en tjänst och sätta den som beroende av windows nätverkstjänst, då skall den inte startas förrän windowstjänsten är igång om jag förstått det rätt.
Allt detta förutsätter ju dock att jag har rätt i min gissning att det är en tjänst som tar hand om nätverksanslutningarna :-) Annars faller det hela platt...Sv:Hur vet man när Nätvärksanslutningen e klar
Sv: Hur vet man när Nätvärksanslutningen e klar
Sv:Hur vet man när Nätvärksanslutningen e klar
Kommandot: net view \\Servernamn är bättre.För det är väll typ detta kommandot Windos kör när den binder en enhet.