Hej! Använd Equals funktionen från en sträng till en annan så kan du säga om det ska jämföra på text eller byte nivå. <code> Du kan ju även använda string.Compare där man kan skicka med ett boolean-argument om man ska ignorera case eller inte. Hej, detta kanske är lite off topic men det gäller också jämförelse av strängar med shiftlägeskänslighet.shiftlägeskänsligt
Jag vill jämföra en sträng från programkoden med en sträng som användaren har skrivit in.
Det är ju inga problem kan tyckas: kod = textbox1.text
Men jag vill att jämförelsen inte ska vara shiftlägeskänslig. Finns det något sätt att lösa det på?
Tack på förhand!
MVH
SebbeSv: shiftlägeskänsligt
Alltså, något i stil med kod.Equals(textbox1.text, [text]), där [text] skall ersättas med det som kommer upp vid intellisense som säger att du skall jämföra på teckennivå.Sv: shiftlägeskänsligt
IF kod.ToLower() = TextBox1.Text.ToLower() THEN ' Eller ToUpper()
END IF
</code>Sv: shiftlägeskänsligt
Dim equal As Integer = String.Compare(str1, str2, True) 'Ignorera case
Sv:shiftlägeskänsligt
Jag behöver jämföra två strängar med egenskapen att små bokstäver alltid är före stora dvs a<b<c...<A<B<C...
StrComp i binary mode arbetar precis tvärt om dvs. A<B<C...<a<b<c...
String.Compare med ingnorecase=false använder a<A<b<B<c<C... vilket inte heller fungerar.
Jag försökte skriva en egen funktion som bytte shiftläge på tecknen innan jämförelsen med binary StrComp, men det sket sig vid de kära å, ä & ö som kommer efter allt annat.
Finns det något sätt att få .NET att jämföra enligt specen?