Hej! En kortis: Det är .EOF och .BOF man ska använda, så det borde fungera så som du gjort. Vad får du för felmeddelande? Inget på den där koden. Men den går in i satsen och kör koden där. Men sedan när jag ska hämta data från rst så får jag medelandet: Du har nog gjort ett "logiskt fel". Du måste kontrollera om EOF är sant efter du har kört MoveNext om du ska hämta ut data. Du kontrollerar bara om du har "kommit till slutet" innan du flyttar, du har ingen kontroll om flyttet tar dej till EOF. När EOF är sann har du redan flyttat till posten efter den sista. Tack för hjälpen!Sista posten eller första posten
Finns det ett enkelt sätt att kolla om man står på första eller sista posten i en ADODB.Recordset?
Jag har provat med det hära för att kolla om jag står i ststa posten, men det väraka inte fungera:
If rst.EOF = False Then
rst.MoveNext()
End If
Som du förstår så ska jag inte kunna flytta framåt när jag står i sista posten.
MVH
Sebbe
Sv: Sista posten eller första posten
/JohanSv:Sista posten eller första posten
An unhandled exception of type 'System.Runtime.InteropServices.COMException' occurred in adodb.dll
Additional information: Antingen är BOF eller EOF satt till True, eller så har aktuell post raderats. Den begärda åtgärden kräver en aktuell post.
MVH
SebbeSv: Sista posten eller första posten
/JohanSv:Sista posten eller första posten
Jag gjorde så här nu:
rst.MoveNext()
If rst.EOF = False Then
Uppdatera()
Else
rst.MovePrevious()
End If
MVH
Sebbe