Går det koppla VBE till MySQL?? Jodå, det ska då inte vara något problem. mm jag har läst lite om det och ska testa det senare (ska sova först) Det fungerar! Det är i princip bara att köra replace på OleDb till MySql om du har kört OleDb tidigare, eller Sql till MySql om du kört SQL Server tidigare. Jadu senaste jag körde VB så var det VB6 och det var ett tag sen. Har kommit en liten bit på vägen (tror jag) <code> hmm tack men får det inte riktigt att fungerar Ok, ska försöka ge ett lite bättre exempel. mm som du har sett så har jag kommit en bit, har fastnat nu på hur man skickar med ID i en combolist och sedan visa den när någon klickarVisual Basic Express och MySQL
VBE är ju gratis och det är ju trevlig då och se om jag kan få mitt webbprogram att fungerar i programmiljö istället :)Sv: Visual Basic Express och MySQL
Ladda ner deras .NET Connector från deras sida och använd den.Sv:Visual Basic Express och MySQL
Jag har hittat lite koder som jag ska testa men är inte säker på att de kommer att fungera,Sv: Visual Basic Express och MySQL
/JohanSv:Visual Basic Express och MySQL
Jobbar mest inom webbprogrammering :)
skulle verkligen vilja ha ett basic exempel att ladda ner.
hittade denna
http://forums.microsoft.com/MSDN/ShowPost.aspx?PostID=292392&SiteID=1
Ska försöka med den
/EDIT
fick ett exempel med när jag laddade ner MySQL för NET från deras hemsidaSv: Visual Basic Express och MySQL
<code>
If Not conn Is Nothing Then conn.Close()
Dim connStr As String
connStr = String.Format("server='localhost';user id='konto1'; password='konto1'; database='ajax'; pooling=false")
Try
conn = New MySqlConnection(connStr)
conn.Open()
da = New MySqlDataAdapter("SELECT * FROM rapport_utrustning", conn)
cb = New MySqlCommandBuilder(da)
</code>
Men jag vet inte hur jag få ut en viss kolumn?
måste vara något som börjar med
da.?????
Hittar bara till datagrindar men det vill jag inte användaSv:Visual Basic Express och MySQL
Dim connStr As String
connStr = "server='localhost';user id='konto1'; password='konto1'; database='ajax'; pooling=false"
conn.Open()
Dim ds As New DataSet
da.Fill(ds)
' Nu innehåller ds.Tables(0).Rows alla rader som frågan returnerade
</code>Sv: Visual Basic Express och MySQL
Den säger "Property access must assign to the property or use its value"
om jag exempelvis vill ha ut kolumnen "utrust"
jag testade
alltså jag vill lägga det i en loop och sedan lägga det i en exempelvis combobox
Man kanske ska tänk om lite eftersom det kanske finns förbättringar men är inte så lätt :)
/EDIT
testade
<code>
MsgBox(ds.Tables(0).Rows)
</code>
men fick då
Argument 'Prompt' cannot be converted to type 'String'.
/EDIT 2
Jag ger mig inte men nu har jag kommit en bit på vägen ;)
<code>
da = New MySqlDataAdapter("SELECT id, Salnr FROM rapport_omrade", conn)
Dim ds As DataSet = New DataSet()
da.Fill(ds, "rapport_omrade")
Dim dv As DataView = ds.Tables("rapport_omrade").DefaultView
combSal.DataSource = dv
combSal.DisplayMember = "Salnr"
</code>
Med denna kod får jag in det jag vill ha i en combobox
Men nu har jag två frågor
1)
Jag har ju ett ID nummer som jag vill ha med i comboboxen som inte ska synas men ska användas när någon väljer ur listan. hur skickar jag med den samt att den visas när man har valt.
2)
Hur stänger man ner så jag kan använda en annan SQL sats till en annan visning??Sv:Visual Basic Express och MySQL
<code>
Dim connStr As String
connStr = "server='localhost';user id='konto1'; password='konto1'; database='ajax'; pooling=false"
conn.Open()
Dim ds As New DataSet
da.Fill(ds)
' Nu innehåller ds.Tables(0).Rows alla rader som frågan returnerade
' Säg hur många rader som returnerades
MsgBox(ds.Tables(0).Rows.Count.ToString)
' Loopa igenom alla rader som returnerades
For Each Row As DataRow In ds.Tables(0).Rows
MsgBox(Convert.ToString(Row(0)))
Next
</code>
Frågan hämtar ut all data till en DataSet som gör att du kan arbeta offline med datat, du är alltså inte ansluten till databasen hela tiden och detta anses vara det mest effektiva. Du kan sedan göra alla ändringar offline i minnet och sedan uppdatera källan. Har dock aldrig arbetat på det sättet så svar på hur du gör det kan jag inte ge direkt.
Ovan kan du också istället för att använda Row(0) skriva Row("fältnamn"), där fältnamn är namnet på ditt fält/kolumn.
Hoppas det klarnar lite.Sv: Visual Basic Express och MySQL