Hej! Du verkar ju ha en ganska bra idé redan innan - vad är det du egentligen undrar över? Tack för tipsen! http://msdn.microsoft.com/coding4fun/gamedevelopment/beginning/default.aspx Kommer ju inte så jättelångt där, men tack, för det står ju en hel del tips där på gamedev.net finns lite tips så du kanske kommer vidaretips om directx-spel
Jag sitter och pillar på ett spel som jag gör med DirectDraw i VB.net, och klurar på om det finns några smidiga sätt att göra en scrollande bakgrund?
Jag hade tänkt mig göra en ganska stor en, så att använda en bild som bakgrund känns rejält i magen, då jag liksom hade tänkt bygga upp en hel värld som en gubbe ska gå runt i.
Har någon några tips på guider eller själv nån idé hur man kan bygga upp en värld med hjälp av ett rutnät eller så? Själv har jag lite av idétorka...
Har googlat lite, men kom inte fram till så mycke, tyvärr...
Tack!
/JonteSv: tips om directx-spel
Jag skulle lagt upp det så här:
-Om det är ett oregelbundet utseende (man kan gå uppåt och neråt, och det är inte en stor rektangel), så är det allra mest rimliga att dela upp grejen i bitar. Det är betydligt lättare att hantera småbitar också, ur
en del synvinklar.
A: Vi förutsätter att du har en enda stor bild. Det blir besvärligare att göra bilden, att skicka runt den osv. Däremot är det väldigt lätt att programmera med den.
Du har en position på gubben (x,y). Du har en skärmbredd och -höjd på w resp. h. Din bild (dvs bana) har bredd och höjd W och H.
Slutligen har vi startpunkten på var vi visar bilden som X, Y.
Principen är:
X = max(min(w/2, x), W-w/2) - w/2
Alltså: om x ligger innanför kanterna med mer en en halv skrämbild så är det x man utgår ifrån, annars längst till vänster resp. höger. Samma sak med Y.
Sen ritar du upp bakgrund från position X, Y i bilden på din yta.
B: Vi förutsätter istället att du gör ett rutnät. Du börjar med att bestämma en storlek på varje ruta. En lämplig storlek är nog w * h. Sen gör du alla bilder och kanske döper dem till den position de ska ha eller liknande.
Sen skapar du en klass ruta, och en klass rutnät (med lämpliga namn). "Rutnät" innehåller en länkad lista eller möjligtvis någon lazy array (vet inte om det finns möjlighet till sånt i .NET), med rutor.
Vidare har du en metod som tar in "spelarposition" och sen returnerar de rutor som är aktuella. Beroende på rutornas storlek kan du få olika besvärliga situationer. Du säger sen helt enkelt till rutorna att rita ut sig själv med avseende på ett offset.Sv:tips om directx-spel
Jag har i princip bestämt mig för att använda mig av rutnät, eftersom jag tänkt göra världen ganska stor, även om det kanske är en hel del matematiskt krångel att pyssla med.
Om någon även har kanske lite andra tips och/eller länkar till bra hemsidor som hjälper till är det förstås jättevälkommet också!Sv: tips om directx-spel
Sv:tips om directx-spel
Sv: tips om directx-spel
http://www.gamedev.net/reference/list.asp?categoryid=44
kolla på tile based games