Har kört fast med följande kod: Värdet blir null, ja. Men kommer inte på varför. Inte för att jag arbetat med just detta tillvägagångssätt för att läsa från en databas, men jag skulle gissa att du måste köra rsDb.Next eller liknande för att läsa in nästa rad som du vill ha ut värdet från. Testade. Kommer upp ett felmeddelande att "aktuell post saknas" då. då är det fel på själva sql frågan. Kör frågan direkt i access databasen. Det finns antagligen inget maxvärde för de villkor du har angivit så resultatet max(null) returnerar då null. Du kan med en iif sats innuti max uttrycket se till att fältet returnerar 0 eller 1 och det blir null max(iif(....)) Japp, så var det. Lite tankefel i matematiken inuti frågan. Tack för hjälpen.Skriva ut svaret av sql sats i textbox
str1 = "SELECT max(Bin1Amptd) FROM RasterScan WHERE (Rinc BETWEEN " & (Val(frmMax.txtLowRinc.Text) + 90) / 0.1 & " and " & (Val(frmMax.txtHighRinc.Text) + 90) / 0.1 & ") AND (Scan BETWEEN " & (Val(frmMax.txtLowScan.Text) + 90) / 0.1 & " and " & (Val(frmMax.txtHighScan.Text) + 90) / 0.1 & ");"
Db = DAODBEngine.OpenDatabase(frmMax.txtPath.Text)
rsDb = Db.OpenRecordset(str1)
frmMax.txtMax.Text = rsDb.Fields(0).Value 'Här blir det fel!
Problemet är sista raden. Jag vill helt enkelt ta fram maxvärdet i en kolumn i en viss tabell i en access databas, med hjälp av sql uttrycket ovan. Sedan vill jag skriva ut svaret i en textbox i ett visual basic formulär. Har testat några olika varianter nu, men utan framgång. Nån som vet en bra lösning?
/RobinSv:Skriva ut svaret av sql sats i textbox
Så om man kör:
frmMax.txtMax.Text = str(rsDb.Fields(0).Value)
Så får man ut ett null i textboxenSv: Skriva ut svaret av sql sats i textbox
Sv:Skriva ut svaret av sql sats i textbox
Sv: Skriva ut svaret av sql sats i textbox
Sv:Skriva ut svaret av sql sats i textbox
/Robin