Halloj. Hej,Nedräkning från 2 minuter i VB.NET
Försöker lära mig VB.NET nu efter mycket om och men.
Tänkte flika in en nedräkning från två minuter visat i sekunder i en Label..
Jag är TOKNY på VB.NET och kommer från skolan ASP och Javascript. Får ingen som helst koll på detta
jag antar att jag ska använda mig av en Timer men sen förstår jag inte hur jag ska få till en nedräkning i Labeln som jag döpt till CountdownDisplay
Kan någon vänlig själ hjälpa mig på traven???
M V H
JohannesSv: Nedräkning från 2 minuter i VB.NET
Här är några tankar på en enkel lösning :
1) Skapa en variabel (mCounter) på formulärnivå med datatypen integer och sätt den till 120.
2) Ställ in din timer så att den triggas varje sekund, dvs sätt propertyn Interval till 1000 (millisekunder). Detta kan du göra t ex i eventet Form_Load eller sätta egenskapen direkt på kontrollen i formulärdesignern.
3) Starta timern genom att sätta Enabled = true. Detta kan du också göra i Form_Load om nedräkningen skall börja när formuläret laddas, eller i ett Click-event på en knapp om du vill starta nedräkningen manuellt.
4) Dubbelklicka på Timerkontrollen på formuläret så skapas en eventhanterare för timerns "Tick"-event.
5) I timerkontrollens event räknar du ned räknaren (mCounter) med ett och presenterar sedan resultatet i din label. Du måste då givetvis formatera heltalet till mm:ss, dvs minuter och sekunder. Det kan du göra så här :
<code>
Dim minuter as Integer = mCounter/60
Dim sekunder as Integer = mCounter mod 60
CountdownDisplay.Text = minuter.ToString() & ":" & sekunder.ToString()
</code>
Sedan bör du givetvis lägga till en extra nolla om antalet sekunder är <10 för att det skall se snyggt ut. Men det löser du nog.