Jag får inte till det med mina datum. Orkade inte läsa hela första frågan... ;) Men den andra kan man lösa såhär (kanske är lite stavfel):DatumFormat
Jag har en DateTime variabel som jag vill fylla med ett datum och en tid.
Först vill jag ladda in datumet från en DateTimePicker, inte tiden bara datumet altså.
När jag försöker får jag med tiden också.
Sedan vill jag lägga till tiden som jag har i 2 textrutor en för timmar och en för minuter
Raden där jag lägger till timmarna känns konstig ska den skrivas på detta sätt eller finns det ett smidigare sätt.
När jag skrev "BokningButon(KnappID).Uppgifter.StartTid.AddHours(CDbl(Planering.txtEvStartH.Text))" hände inget, jag tycker det borde fungerat
Här är min kod:
BokningButon(KnappID).Uppgifter.StartTid = Planering.DateEvStart.Value
MsgBox("FRÅN DATUM VÄLJAREN" & vbCrLf & BokningButon(KnappID).Uppgifter.StartTid.ToString()) 'TEST
BokningButon(KnappID).Uppgifter.StartTid = BokningButon(KnappID).Uppgifter.StartTid.AddHours(CDbl(Planering.txtEvStartH.Text))
MsgBox("HAR LAGT TILL TIMMARNA" & vbCrLf & CDbl(Planering.txtEvStartH.Text) & vbCrLf & BokningButon(KnappID).Uppgifter.StartTid.ToString()) 'TEST
StartTid är en variabel i formatet Datetime
DateEvStart er en control av typen DateTimePicker
txtEvStartH är en textruta
MsgBox har jag bara för att se hur datumet förändras
Om jag har ett datum som 2006-07-05 20:05:05 hur byter jag ut ex.vis timmarna från 20 till 15.
Med addhours plussar man ju på timmar,
men det är ju inte säkert att man vet vad för timmar som är lagrade i variabeln. man vill bara uppdatera till en ny tid.
Hur gör man detta?
Kort och gott jag behöver hjälp med att matain datum och tid på olika sätt i en variabel
Torgny
Sv: DatumFormat
NyttDatum = GammaltDatum.AddHours(20 - GammaltDatum.Hours)
/Johan