Hur tömmer man en DataGrind ??? Du kan ju sätta EnableViewState = false så hålls inte resultatet kvar mellan varje postback. Någon som i prestandasyfte ofta görs med just datagridar. Ok =/ Du klickar på datagriden och sätter egenskapen "EnableViewState" till false i egenskapsfönstret. <b>Razmuz:</b> tyvärr går det inte nu heller =( Självklart, det har du rätt i. Man blir ibland lite insnöad i det man själv håller på med. Testa att tömma ditt dataset först innan du fyller på med nytt. Perfekt För att veta vad olika metoder gör kan du antingen söka efter dom på MSDN http://msdn.microsoft.com Ok förstår ungefär (tror jag) Du har hittat rätt funktion men tar en lite för enkel väg, i System.Net.NetworkInformation.PhysicalAddress finns det inget sätt att tala om vilket nätverkskort det handlar om så det man får göra är att hämta dom nätverkskort som finns i datorn och därifrån hämta den information man vill ha. Tömma DataGrind
Altså när man söker två gånger så finns resultaten från förra sökningen kvar.
PS!
Jag har sökt svar. Jag har testat själv. Jag har gort allt men den tömms inte.Sv: Tömma DataGrind
Sv:Tömma DataGrind
Är rätt ny i vb.net.
O får felmedelandet
Error 1 Name 'EnableViewState' is not declared. C:\Documents and Settings\Rasmus\Mina dokument\Visual Studio 2005\Projects\Databas test\Databas test\Form1.vb 17 9 Databas test
när jag använder EnableViewState = falseSv: Tömma DataGrind
För att tömma den behöver du bara ange:
<code>
DataGrid.DataSource = Nothing
</code>
<b>Jimmy:</b>
Det här är forumet för vb.net alltså inte självklart att det handlar om asp.net. ViewState förekommer endast i asp.net och inte i windows forms, därav felmeddelandet som Razmuz fick.Sv: Tömma DataGrind
Får inga felmedelanden men den töms inte
<code>
Sql = "SELECT * FROM Kunder WHERE Ort LIKE '%" & TextBox1.Text & "%'"
Connection = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=C:\l.mdb"
Dim objConn As New OleDb.OleDbConnection(Connection)
Dim objDataAdapter As New OleDb.OleDbDataAdapter(Sql, objConn)
objConn.Open()
objDataAdapter.Fill(objDS, "resultat")
objConn.Close()
DataGrid1.DataSource = Nothing
DataGrid1.DataSource = objDS.Tables("resultat")
</code>
PS!
Undrar en sak till.
Har hållt på med VB.Net ett tag nu men börgade för några dar sen på allvar. Men det är en sak jag inte fattar. Kan man göra så ASP. o VB.NET kan sammarbeta ??? Undrar därför att halva min bok om VB.NEt handlar om asp =/ .
Jaja kommer väl dit i boken nångång men det är ju så jobigt att läsa i denna värme =)
EDIT:
La in en "töm" knapp o såg att DataGrid1.DataSource = Nothing fungerade
men när man sen tryckte på "sök" knappen så kom de nya o de gammla resultaten framSv: Tömma DataGrind
<code>
objDS.Reset()
objDataAdapter.Fill(objDS, "resultat")
</code>Sv: Tömma DataGrind
Men problemet jag har är att veta vilken funktion jag ska använda. Jag har typ gort som du gorde nu men jag använde .emty, .rein, m.m. Hur gör ni ??? T.ex om jag vill veta vad objDS.RejectChanges() gör hur får jag reda på det ???Sv:Tömma DataGrind
Eller använda den inbyggda object browsern, öppnas enklas genom att trycka F2 i VisualStudio. Där kan du få en ganska bra summering, för DataSet.rejectChanges står följande:
<b>Public Overridable Sub RejectChanges()
Member of: System.Data.DataSet
Summary:
Rolls back all the changes made to the System.Data.DataSet since it was created, or since the last time System.Data.DataSet.AcceptChanges was called. <b>Sv: Tömma DataGrind
Men en sak som jag inte fattar är...
Jag tror det är denna funktion som jag söker System.Net.NetworkInformation.PhysicalAddress men jag får felmedelande
Error 1 'PhysicalAddress' is a type in 'NetworkInformation' and cannot be used as an expression. C:\Documents and Settings\Rasmus\Mina dokument\Visual Studio 2005\Projects\Databas test\Databas test\Form1.vb 24 25 Databas test
<code>
TextBox1.Text = System.Net.NetworkInformation.PhysicalAddress
</code>Sv:Tömma DataGrind
<code>
dim nic as System.Net.NetworkInformation.NetworkInterface
textbox1.clear()
for each nic in System.Net.NetworkInformation.NetworkInterface.GetAllNetworkInterfaces
if nic.Name <> "MS TCP Loopback interface" then
textbox1.text = nic.GetPhysicalAddress.ToString()
end if
next
</code>
Anledningen till att jag utesluter "MS TCP Loopback interface" är att den alltid finns där och aldrig har någon mac-adress. Koden kommer bara att visa en mac-adress så om du har flera kort i datorn bör koden anpassas.