Har letat runt lite varstans över hur man ska lyckas göra ett enkelt fint rutnät på bästa sätt, men inte hittat särskilt mycket. Ska du sitta och rita upp för sådana saker är gdi+ enda vägen att gå. Du har en enda kontroll som du ritar allting på, det är det enda vettiga. Allt annat blir för långsamt och tar bara en massa prestanda.ett snabbt rutnät
Har du någon idé över hur man kan göra ett snabbt rutnät att använda till t.ex. enkla spel eller liknande?
Har testat att rita upp ett rutnät med hjälp av picturebox-ar, men det ritas upp så otroligt långsamt, så det blir bara jobbigt.
GDI+ kan jag inte mycket av, men kan det vara till hjälp?Sv: ett snabbt rutnät
(Obs! Visst, man måste inte använda just gdi+, gdi, om man nu vill krångla med, det går bra. Snabbare är dock t.ex. directx eller opengl eller något annat accelererat grafikskräp)
I princip gör du så att du skapar en klass som ärver av System.Windows.Forms.Control, sedan anropar du i konstruktorn metoden SetStyle och ser till att du sköter utritningen, att allt ritas i wmpaint, förslagsvis dubbelbuffring etc. Sedan "tar du över" OnPaint-metoden och sköter all utritning där.
Ang. rutnätet så beror det lite på hur du ska göra. Om dina saker endast kan finnas i en ruta åt gången, och aldrig halvvägs mellan två rutor, så är det enklaste om du bara skapar en tvådimensionell array innehållande dina objekt. Sedan får du loopa när du ska rita ut det.
För prestandans skull så bör du (inte måste) se till att undvika att rita om hela spelytan om endast en liten bit av ytan har ändrats. Det kan spara rätt mycket när det börjar hända lite saker i spelet.