Hur får man ett fönster att vara osynligt från start? Visible finns inte med i egenskapsfönstret och att sätta Me.Visible = False i Form_Load fungerar inte. Glömde säga att det gällde startformen. Men jag kom på nu att det går att komma undan genom att välja Sub Main() som start istället. Sub Main() löste inte problemet så bra då programmet avslutas så fort koden är färdigkörd. Om all kod har körts och du inte vill visa något formulär, varför ska då programmet fortfarande vara igång? Testa lägg in Det jag vill göra är att programmet ska ligga igång och vid vissa tillfällen visa en notifyicon. Det kanske finns bättre sätt, men jag tänkte ha en dold form som ligger och har ett notifyicon-objekt. Ja, du måste ju ha nåonting som körs... såvida du inte t ex schemalägger programmet. Det du får göra är att låta t ex timer-objektet utföra något i bakgrunden varje minut, t ex kolla om tillfället att visa denna notify har inträffat. Givetvis har jag en timer som kontrollerar om notifyicon:en ska visas, men den måste placeras på formen. public void Main()Osynligt fönster vid start
ThomasSv:Osynligt fönster vid start
ThomasSv: Osynligt fönster vid start
Nått tips?
/JohanSv:Osynligt fönster vid start
Do Until 1=0
Loop
i Sub Main()...
Nej, allvarligt... håller med föregående. Varför vill du att programmet skall vara igång om all kod är färdigkörd?
"I really hate this damned machine, I wish that they would sell it. It never does quite what I want, but only what I tell it."
Sv: Osynligt fönster vid start
Eller du kan ju låta programmet lyssna efter ett händelse, typ
<code>
Do Until händelse Or avbrott
' Kod för att kolla händelse och ge det värdet true om det inträffar eller
' avbrottsrutin
Loop
</code>
eller något annat. Och när detta inträffar så visar du formuläret med formname.Show()Sv: Osynligt fönster vid start
För att formen inte ska bli synlig så måste den laddas via Sub Main(), men så fort man har laddat formen så är Sub Main() klar och då avslutas programmet.
Det kan avhjälpas med Form.ShowDialog eftersom koden stannar upp tills formen stängs, men det fungerar inte heller eftersom formen då visas.
Att ha en "oändlig loop" i Sub Main() känns som en väldigt resurskrävande lösning, även om den inte gör någonting. Förvisso kan man lägga in Sleep i loopen, men det känns ändå onödigt.
Finns det ingen bättre lösning?
{
MittForm mf;
mf = new MittForm();
System.Windows.Forms.Application.Run();
}