Jag har funderat lite kring systemklockan. Varför är det viktigt att identifera detta? <b>man vill ju inte köra koden i tick-kontrollen super ofta.</b> Jag har inget projekt i dag men jag funderar lite över funtionen. Faktum är att den klockan som syns i windows är relativt dåligt kodad, åtminstone den analoga som syns när du dubbelklickar påklockan i systemfältet för att redigera tiden. Tack för all information jag fått, nu kan jag lite mer om tid och klockanFunderingar kring systemklockan
Finns det någon kod som fångar upp när tiden växlar till ny sekund, menut eller timma osv.
Eller är enda möjligheten att skapa en tick-kontroll som går in och hämntar värdet från system klockan, problemet med detta är ju att kontrollen inte säkert blir när en växling sker och man vill ju inte köra koden i tick-kontrollen super ofta.
MVH
TorgnySv: Funderingar kring systemklockan
Tala istället om orsaken, vad är det du vill åstakomma?Sv: Funderingar kring systemklockan
Varför inte? kodar man rätt så blir ju inte det som sker i tickeventet särskilt tungt om man inte vill att det skall ske. Tex nedan, sätter man intervallet till 60000 så kommer den att köras en gång varje minut, men det som skall göras görs inte förrens klockan har slagit över och blivit en "ny" timme.
<code>
private int _hour = 0;
private void timer1_Tick(object sender, EventArgs e)
{
if (DateTime.Now.Hour != _hour)
{
DoTheFunkyStuff()
_hour = DateTime.Now.Hour
}
}
<code>
Koden ovan kommer att köra DoTheFunkyStuff() vid första "ticket" och sedan varje "ny" timme, vill man istället enbart ha det varje timme så kör man:
<code>
<code>
private int _hour = DateTime.Now.Hour;
</code>Sv:Funderingar kring systemklockan
Jag funderar lite på en finare klocka och då vill man ju inte att den ska gå olika mot den som syns i windows.Sv: Funderingar kring systemklockan
Tittar du lite nogrannare på sekundvisaren upptäcker du ganska snart att den dessutom uppdateras vid ett ojämnt antal millisekunder relativt till de faktiskta sekunderna i systemklockan. Du kan alltså se att klockans sekunder går olika fort. Testa och se, du upptäcker det efter bara ett par, tre sekunder att den t.ex. stannar upp en lite extra stund, eller går snabbare ibland.
/JonteSv:Funderingar kring systemklockan
Torgny