Ytterligare ett nytt forum är nu vb.Net. Nu finns 3 net-forum, asp.net, vb.net samt visual studio.net. vad innebär .NEt för någont ting....har bara sett namnet... Har för mig att .NET borgar för objektorienterad programmering. >vad innebär .NEt för någont ting.... VB.Net är nästa version av Visual Basic ("VB7") även om du förr eller senare kommer att höra röster som säger att det är ett nytt språk. Whatever...det allra flesta förändringar i VB.Net är till det bättre.Välkommen till ett nytt forum
Sv: <b>Välkommen till ett nytt forum</b>
/PhinalaSv: <b>Välkommen till ett nytt forum</b>
VB har som bekant inte varit något objektorienterat programspråk förut.
Rätta mig om jag har fel!? Är själv lite osäker.Sv: <b>Välkommen till ett nytt forum</b>
http://www.microsoft.com/net/whatis.asp
MSSv: <b>Välkommen till ett nytt forum</b>
Några av alla stora förändringarna på plussidan är Implementation Inheritance (arv), äntligen ett ordentligt klassbibiliotek, web forms (förenklar webutveckling rejält), Delegates (en slags typsäkra funktionspekare eller events), Try-Catch-Finally exceptionhandling...
Det är svårt att säga vad som är förändringar på minussidan eftersom vissa förändringar rensar bort gamla skitkommandon (ursäkta språket) som alldrig borde lagts in, men som faktiskt bryter bakåtkompatibiliteten till VB6. Det är en smaksak om man blir glad eller ledsen för det. Det som brukar räknas hit är saker som att arrayer nu är nollbaserade, on error resume next o s v är borta.
Ingen kommer nog att sakna DefXXX dock... :-)
VB.Net är bara en del av plattformen Microsoft .Net framework där C/C++, C# och VB.Net ingår (fler språk håller på att utvecklas). Dessa språk använder alla Common Language Runtime (CLR) och samma klassbibliotek och typsystem (datatyper) mm vilket gör att man t ex kan skriva en klass i C# och ärva från den i VB och slutligen använda den i C/C++. Varför man nu vill göra det...hur som helst så ville jag komma fram till följande : Har man väl lärt sig plattformen (inklusive klassbiblioteket) samt t ex VB.Net, så tar det inte många dagar att lära sig C# också. Det har aldrig varit lättare att behärska flera språk, vilket gör dig attraktivare på arbetsmarknaden, iallafall om plattformen slår igenom, vilket iallafall jag tror...
Det finns mycket mer att säga om detta, men det får räcka nu :-)
/Per