Hejsan. KAn du förklara vad du vill göra? Jag har en SQL tabell som inehåller ett antal data uppdelat på följande kolumner: Borde du inte kunna göra det med en SQL istället: Så jävla enkelt, lite skadad av mysql eftersom man inte kan använda innerjoin där.Hur skriva uppdatringsfunktion i VB.net
Jag är helt ny på VB och har stött på ett problem.
Jag har data i en SQL tabell som ska loopas igenom och uppdatera valada fält i en annan tabell.
Samma funktion i PHP har jag löst på följande sätt mot en mysql databas, men frågan är hur jag gör i VB, får protester på det mesta :).
$query_res="SELECT * FROM temp_res";
$result=mysql_query($query_res);
$num=mysql_numrows($result);
$i=0;
while ($i < $num) {
$plac1=mysql_result($result,$i,"res");
$nr1=mysql_result($result,$i,"nr");
$poang1 = ($plac1 > 15) ? '0' : '(select poang from mit_comppoang where placering=' . $plac1 . ')';
$query_res1 = "update mit_comprofiler
set cb_resf= $plac1, cb_pf= $poang1
where cb_startnr = $nr1;
";
mysql_query($query_res1) or die ("SQL: $query<br />" . mysql_error());
$i++;
}Sv: Hur skriva uppdatringsfunktion i VB.net
Så vi som är på experter på VB men inte kan tolka PHP kan hjälpa dig?Sv:Hur skriva uppdatringsfunktion i VB.net
nr, varv,tid
Det jag vill göra är att uppdatera en annan tabell som inehåller följande kolumner:
nr, varv1,varv2,varv3.
I den tabellen finns alla nummer som kan tänkas komma att finnas i den första tabellen.
Jag vill alltså loopa igenom den första tabellen och uppdatera rätt post samt kolumn i den andra.
Typ: Update tabell2 set varv$parameter = tid where nr=nr
Tanken är alltså att läsa in vilket varv det är och på så sätt uppdatera rätt kolumn.Sv: Hur skriva uppdatringsfunktion i VB.net
UPDATE tabell2 SET varv1 = tid
FROM tabell1 INNER JOIN tabell2 ON tabell1.nr = tabell2.nr
WHERE tabell2.varv = 1
UPDATE tabell2 SET varv2 = tid
WHERE tabell2.varv = 2
UPDATE tabell2 SET varv3 = tid
WHERE tabell2.varv = 3
Eller något åt det hållet?
Sv:Hur skriva uppdatringsfunktion i VB.net