Halloj. Jag har en websida där användare registrerar information, när denna information inmatad så vill jag att dessa uppgifter ska skrivas till en semikolonseparerad fil som sedan automatiskt läses in av en lokal applikation och sen populerar en etikett som skrivs ut av en labelskrivare. Jag har lyckats med följande delar: För att förtydliga: med lokal applikation menar du en applikation på webbservern eller på den dator som webklienten körs på? Det går inte, du kan aldrig få webapplikationen att skriva en fil på klientdatorn utan att användaren får upp en "spara fil som" i webläsaren och då får spara filen manuellt på rätt ställe. Lokal applikation som körs hos klienten. Jag har ingen aning om hur de gör. Två tänkbara sätt som jag kan komma på är att ha en ActiveX-kontroll på websidan, men då fungerar det bara i IE. Det andra är att göra ett program som känner av innehållet på websidan du för tillfället besöker. När den hittar en "ettikett" så skrivs den ut. En annan variant är ju att gå åt andra hållet och göra något som varje användare måste ha installerat för att kunna använda tjänsten, och sen skriva ett eget litet protokoll för att skicka filerna. Det finns ju en del programvara för att alltid ha två platser synkroniserade, du skulle kunna utnyttja ngt sånt. Japp, ActiveX verkar vara vad som används där. Även om det sistnämnda också var en god idé. Detta kommer enbart användas i en sluten grupp, så att speca upp att endast IE får användas eller att användaren måste ha en viss applikation installerad är inga problem. Förutsättningar: ...och hur får man sen sidan att säga till att det har kommit en ny etikett? Jag kan varken utläsa om det skall ske genom pushout eller om användaren likväl skulle hämta filen genom att posta till en sida. <b>>som sedan automatiskt läses in av en lokal applikation och sen populerar en etikett som skrivs ut av en labelskrivare.</b> Det kan ju tolkas automatiskt på samma sätt som PDF öppnas i Webbläsaren eller torrents öppnas i Azureus? Det finns redan en applikation som ligger och "lyssnar", så på det viset så borde man ju kunna associera filändelser via mimetyp som du sa. Frågan är bara hur man får programmet att köra utskriften utan att öppna en ny instans av programmet varje gång. Vem har gjort programmet som ligger och lyssnar? Borde det inte vara bättre att öpnna och stänga programmet istället för att det ligger och lyssnar? Jag har gjort det. Anledningen till att det ligger och lyssnar är att utskriftsinformationen kan komma från:En funktion som lyssnar och hämtar filer från webben
1. Skapa webbsidan för registrering och inmatning i en SQL-server 2005 databas
2. Skapa en lokal applikation som lyssnar på en viss lokal katalog efter nya filer, om en ny dyker upp
processar den informationen.
3. Populering av variabler i label
4. Utskrift till Thermoskrivare (Zebra S600, Intermec PM4i och DataMax E-class)
Däremot så vet jag inte hur jag ska gå till väga för att få webbsidan att kommunicera med den lokala applikationen.
Någon som har en idé???
//JohannesSv: En funktion som lyssnar och hämtar filer från webben
Sv: En funktion som lyssnar och hämtar filer från webben
/JohanSv:En funktion som lyssnar och hämtar filer från webben
Nehepp, det var ju bädden, men hur gör t ex Unifaun med deras webprinter som skriver ut lokalt?
Jag tror det är en OCX inblandad där.Sv: En funktion som lyssnar och hämtar filer från webben
/JohanSv: En funktion som lyssnar och hämtar filer från webben
Sv:En funktion som lyssnar och hämtar filer från webben
1. Ge din fil en egen filändelse/mime typ.
2. Accosiera dit program med denna filändelse/mime typ.
3. Ange i önskad webbläsare att dit program automatisk skall öppna denna filändelse/mime typ.
Utskrift:
4. Användare fyller i formulär
5. Postar sidan.
6. Servenr genererar fiel och svarar med den
7. Webbläsaren startar ditt program automatiskt
8. Ditt program skriver ut etiketten
Denna lösning fungerar både för IE, FireFox, Opera, osv.
Du slipper dessutom skriva ett eget protokoll och utveckla och signera en ActiveX (OCX).Sv:En funktion som lyssnar och hämtar filer från webben
Jag låter Johannes svara på det.Sv:En funktion som lyssnar och hämtar filer från webben
Skulle väl jag tolka som en push.Sv: En funktion som lyssnar och hämtar filer från webben
Men åter igen, det är bara en tolkning.
Johannes får ge oss svar på detta.Sv:En funktion som lyssnar och hämtar filer från webben
Sv:En funktion som lyssnar och hämtar filer från webben
1. Webben
2. Via att en fil med utskriftsinformationen dumpas i katalogen \pof.
Det den lyssnar efter i nuläget är nya pof-filer i katalogen \pof med hjälp av en FileSystemWatcher.