Har lärt mig vb.net via asp.net och nu ska jag snickara ihop en liten prototyp för en mobil applikation för windows mobile 5.0. Dvs jag ska programmera "vanlig" vb.net programmering. De jag nu har frågor är hur gör man för att få samma funktioner som en datalist har (dvs. möjlighet att skriva ut en lista från db i eget formaterat format) i vanlig vb.net programmering? Det finns ju ett antal olika kontroller som du kan använda. Vet du inte vilka som finns så föreslår jag att du försöker hitta någon tutorial på tex MSDN eller CodeProject som beskriver alla komponenter översiktligt. Antar att det enklaste för dig är att använda en DataGridView (eller om du använder framework 1.0 DatGrid). Men om man använder en datagrid kan man formatera datagridens utseende som man vill? <b>Men om man använder en datagrid kan man formatera datagridens utseende som man vill?</b>asp.net datalist, ersättare i vb.net?!?
De jag vill uppnå är en lista bestående av ikoner eller checkboxes, samt en titel och en beskrivning till varje "ärende". Sv: asp.net datalist, ersättare i vb.net?!?
Sv:asp.net datalist, ersättare i vb.net?!?
vill ha en lista som ser ut så här (varje stycke är en post från db):
<bild> TEXT I 12PT
text i 10pt
<bild> TEXT I 12PT
text i 10pt
<bild> TEXT I 12PT
text i 10ptSv: asp.net datalist, ersättare i vb.net?!?
Datagrid eller datagridview? Båda kan iofs lösas på samma sätt. Bilden visas i en vanlig DataGridViewImageColumn, texten kan du skapa en egen kolumn för som istället för en textbox visar en Richtextbox. Den kolumnen skulle kunna ha två properties, en för "header"-texten och en för "body"-texten.