Då ska jag se om jag kan få hjälp på PelleSoft som så många gånger förr..=) Det sista meddelandet beror på att det inte finns någon SMTP-server på den aktuella adressen eller att det är en brandvägg som blockerar. Det första beror på att du måste authentisera dig innan du kan skicka mail med servern. Kolla in http://www.systemwebmail.com/faq/3.8.aspx om hur det går till. Tack Johan du är en klippa.SendMail problem
Min förhoppning är att få hjälp med att skicka ett mail via en aspx sida. Det är så att jag har startat en sida där det finns ett "kontakta formulär" . När någon har skickat iväg ett meddelande skall det gå iväg ett mail till mig, så är tanken och när jag googlat runt lite ang. SendMail så verkar det inte vara några problem. Men jag får det inte att lira.
Allt i från:
Servern avvisade en eller flera mottagaradresser. Servern svarade: 550 RCPT TO:<t_karlsson@swipnet.se> Relaying not allowed - please use SMTP AUTH
till:
Transporten lyckades inte ansluta till servern.
bråkar jag med.
Koden ser ut som följer:
<code>
Dim objEmail As New Mail.MailMessage
Dim SmtpMail As Mail.SmtpMail
Dim EMail
' Adressen som mailet ska skickas till.
objEmail.To = "t_karlsson@swipnet.se"
' Adressen som mailet ska komma ifrån.
objEmail.From = "admin@elianweb.com"
' Ämnet på mailet.
objEmail.Subject = "Test"
' Själva meddelandet.
objEmail.Body = "Nytt fråga från kontaktformuläret"
' Smtp-servern som mailet ska skickas via
SmtpMail.SmtpServer = "127.0.0.1"
'Skickar mailet.
SmtpMail.Send(objEmail )
</code>
De olika felmeddelanden jag nämnde hör i hop på så vis att det sistnämnda dvs. "Transporten bla bla.." kommer då jag sätter SmtpServer till localhost(127.0.0.1) och det andra får jag då jag sätter en annan serveradress.
Så alla tips/ råd är välkommna. För jag vill kunna testa mailfunktion lokalt innan hemsidan publiceras, vilket är i början av nästa vecka.
// Mvh ThomasSv: SendMail problem
/JohanSv:SendMail problem
Det funkade fin fint med att sätta authentication via den länk du uppgav. Så jag lyfter på hatten och bugar. Tusen tack...=)
// Mvh Thomas