Jag har en knapp som heter Button1 i en panel. En knapp tar inte så mycket tid. Så rör dig som ett enstaka anta kontroller, 1-20st, så ser jag vinsten som försumbar. Jo mitt program är ett tidsplneringsprogram.hur ta bort control från mit formulär och ur minnet
Nu vill jag ta bort den och en massa fler för att frigöra minne och kunna rita ut nya.
Jag försökte med
PanelPLAN.Controls.Remove(Button1)
Knappen försvan från panelen men jag kan fortfarande fråga efter egenskaper på knappen så den har inte frusvunnet ur minnet.
Hur tar jag bort den fullständigt?
mvh
TorgnySv: hur ta bort control från mit formulär och ur minnet
Blir väl bara mera kod att underhålla för att ladda in och ur kontroller.
Om det däremot handlar om ett stort antal dynamiskt skapade kontroller kan jag förstå behovet.
Det är nog annars mer intressant att titta på andra faktorer vilket slukar minne, så som inläst data från databaser osv.
Om du istället beskriver naturen av programmet finns deet kanske andra aspekter av minessanvändningen vi kan ge kommentarer på?Sv:hur ta bort control från mit formulär och ur minnet
Jag har skapat en egen sorts knapp där jag lagrat ett antal fakta om det som ska hända.
Sedan skapas det dynamiskt en ny knapp för varje planering (kan bli många).
Nu håller jag på att skapar skälva spara funktionen, till xml-fil och sedan så planerar jag lite frammåt hur jag ska göra när jag ska radera planeringar och ev. läsa in en annan fil, där av frågan.
Jag har också någon form av utskrift kvar att fixa, Det bävar jag för. jag har alldrig gjort det och det verkar knepigt och det nämns knappt i de böcker jag har.
Jag är tacksam för tipps, så jag hoppas du fått tillräklig bakgunds info nu.
mvh
Torgny