Hej igen! Skapa en koppling till databasen och försök att öppna den. Jag har testat den. Det funkar ju bra. Sen tänkte jag mest om det fanns någon snabbare variant. Nu verkar den mest bli förbannad när den inte hittar servern och försöker bra länge innan den säger ifrån. Du kan ange hur länge den skall vänta innan den får time out. Då får du ett snabbare svar. Man borde kunna använda commandobjektets CommandTimeout property eller så kan man ange det i connection-stringen.Kontrollera anslutning mot en specifik SQL-server
Det blir lite nu, men man lär sig så länge man lever och nu har det tagit stopp igen, och jag har ingen
röd eller annanfärgad bok som tar upp det här problemet.
Finns det något sätt att ha en snurra som antingen i realtid eller med jämna intervall kontrollerar hur anslutningen mot en SQL-server 2005 (som ligger på ett webhotell) ser ut, om det går att ansluta eller inte? Jag försöker göra en liten agent som ligger och kontrollerar huruvida man ska använda onlineläget eller växla över till ett "nödläge" som går offline och sen synkar när väl anslutning finns igen.
Om man ska göra det i intervall, kan man tänka sig att det finns något gränsvärde för när man kan tänka sig att webhotellet blir sura för att man connectar och disconnectar till databasen??
Tacksam som alltid.
//JohannesSv: Kontrollera anslutning mot en specifik SQL-server
<code>
Private Function TestConnection() as Boolean
Dim DBconn As New SqlConnection(myConnString)
Try
DBConn.Open()
DBConn.Close()
return true
Catch ex As Exception
If DBConn.State <> ConnectionState.Closed Then
DBConn.Close()
End If
return false
End Try
End Function
</code>Sv:Kontrollera anslutning mot en specifik SQL-server
Finns det något sätt att ställa in hur länge den ska leta efter en specifik server innan den ger upp??
//JohannesSv: Kontrollera anslutning mot en specifik SQL-server
Sv: Kontrollera anslutning mot en specifik SQL-server