Går det att ta reda på vilken typ av anslutning som används för tillfället? Det jag vill veta är om det är trådlöst eller inte. VB-kod för att iterera över nätverkskort och leta efter trådlöst: Det fungerade nästan perfekt. Det enda problemet är att mitt trådlösa nätverkskort (PCI) visas som NetworkInterfaceType.Ethernet? På http://bertjansen.spaces.live.com/ kan man se hur en annan person har gjort : han hittar trådlösa adaptrar genom att kolla om Jag hade den tanken också men det känns som en väldigt ful lösning. Kan man anta att det står Trådlös/Wireless jämt? Jag håller med om att det är en fullösning och känns osäker att lita på. Att .NET klassar daptern är svårt att veta varför, den borde naturligtvis gör rätt. Varför den inte gör det beror förmodligen på att drivrutinen för nätverkskortet säger fel eller att .NET helt enkelt inte klarar av att känna av adaptertyp korrekt.Typ av anslutning
Om det går, kan man se något annat om anslutningen, tex vilken MAC-adress man är ansluten mot?
ThomasSv: Typ av anslutning
' Look for a "real" network interface, and preferably
' a WiFi, as it uses the most power.
Dim interfaces() As NetworkInterface =
NetworkInterface.GetAllNetworkInterfaces()
Dim ni As NetworkInterface
For Each ni In interfaces
If ni.NetworkInterfaceType = NetworkInterfaceType.Wireless80211 And ni.OperationalStatus = OperationalStatus.Up Then
... vi har hittat ett trådlöst nätverkskort som verkar fungera.
End If
Next
Dvs det är NetworkInterface.GetAllNetworkInterfaces() som hämtar alla adaptrar och sedan itererar vi över dem. Propertyn NetworkInterfaceType talar om vilken typ av adpater det är och OperationalStatus talar om om den är uppkopplad eller inte.
/Andreas
Sv:Typ av anslutning
1. adaptern är markerad som NetworkInterfaceType.Wireless80211 eller
2. adaptern är markerad som NetworkInterfaceType.Ethernet eller NetworkInterfaceType.GigabitEthernet samt har ordet wireless (kanske borde man lägga till "trådlös") i adapterns Description.
Man skulle kanske dessutom komplettera 2:an med att även kolla i Name.
/AndreasSv:Typ av anslutning
Varför visar inteNetworkInterfaceType den som Wireless när Windows faktiskt ser den som ett trådlöst kort?
En annan variant (flera litet olika lösningar faktiskt) kan man hitta på http://www.thescripts.com/forum/thread371324.html där man använder sig av WMI. Då kan man dessutom få signalstyrka på det trådlösa nätverkskortet.
/Andreas