jobbar med en sajt, har skapat en formulär där användaren fyller i vissa uppgifter och sedan kan klicka på "submit". Vad jag har förstått så ska de olika labelID som finns till textboxen i formulären användas vid insert till databasen...men hur? Hej Bamdad Hej Magnus och tack för hjälpen hittills! Här kommer ett exempel du kan följa:hjälp med "insert" till databas
har skapat en databas med tillhörande tabell (som motsvarar textboxen i formulären).
formulären har jag skapat i "pr_new_item.aspx" (asp.NET koder) som är "förälder" till "pr_new_item.aspx.vb"
ska jag skriva koder för insert i "pr_new_item.aspx.vb" filen? Och i så fall hur ska de se ut ungefär?
såhär ser början av "pr_new_item.aspx"
<asp:Content ID="Content2" ContentPlaceHolderID="CPContent" Runat="Server">
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" style="width: 600px">
<tr>
<td align="left" colspan="2" valign="top" style="height: 13px">
<asp:Label ID="Label1" runat="server" Text="Add a new partner"></asp:Label></td>
</tr>
<tr>
<td align="left" valign="top" style="width: 150px;">
<asp:Label ID="Label2" runat="server" Text="Name:"></asp:Label></td>
<td align="left" valign="top" style="width: 450px;">
<asp:TextBox ID="TBName" runat="server" Columns="30" MaxLength="250"></asp:TextBox></td>
</tr>
ni inser nog att jag är newbie på detta, hoppas att ni förstått vad det är jag vill åstadkomma...
jag använder vs2005, vb, sqlexpressSv: hjälp med "insert" till databas
Ett strukturerat sätt att använda design tillsammans med insättning i databas är att använda textboxar om du vill att användaren ska fylla i något. Har du förifyllda grejer i en label så tar man hand om det i vb-filen på följande sätt:
<code>
'Tilldela variabeln strString värdet från Label1 i aspx-filen.
'strString kan döpas tlll precis det du vill förutom förutbestämda.
Dim strString as String = Label1.Text
</code>
Då hämtar du värdet från Label1 på aspx-sidan och lägger det i en variabel(behållare).
Samma sak gör man med en textruta vilket jag förmodar är det värdet du vill lägga in i databasen.
Vill du ha mer hjälp så hör av dig.Sv:hjälp med "insert" till databas
Du har rätt, jag tänkte stoppa in värdena, som användaren skriver in i Textboxen, i databasen.
Jag gjorde som du sa och stoppade alla mina Textboxar i variabler som string i min vb fil.
Jag har skapat en databas vid namn GM_PARTNER och har även skapat tabeller som motsvara mina textboxar i min formulär.
Hur fortsätter jag nu när jag har skapat mina string variabler? Detta är första gången jag jobbar med databaser så jag vet inte hur man går till väga för att göra en "insert".
Jag vet att jag måste ha en connection string och den ser ut såhär:
<connectionStrings>
<add name="GM_PARTNERConnectionString1" connectionString="Data Source=NC6000\SQLEXPRESS;Initial Catalog=GM_PARTNER;Integrated Security=True;Pooling=False"
providerName="System.Data.SqlClient" />
</connectionStrings>
Jag ska tydligen skapa en sk datasetadapter för att koppla min connection till mina "insert koder"
Har jag förstått fel?
Än en gång tack för hjälpenSv: hjälp med "insert" till databas
<code>
'Lägg in i databasen.
Dim strDbConnect As String
'Anropa en funktion för kopplingen
strDbConnect = koppling(strDbConnect)
'En connection där du låter kopplingen följa med.
Dim mcnconnect As New Odbc.OdbcConnection(strDbConnect)
'Anropa en funktion för att att kunna stoppa in det du vill ha in i tabellen.
Dim strSql As String
strSql = sqlLaggInAnnons(variabler som ska följa med för att kunna stoppa in det i tabellen)
Dim myCommand As New Odbc.OdbcCommand(strSql, mcnconnect)
'Denna används för att kunna skriva ett meddelande till användaren när allt är klart.
Dim numRowsAffected As Integer = 0
Try
'Öppna connection
myCommand.Connection.Open()
'Kör igenom allt så det verkligen kommer in i tabellen.
numRowsAffected = myCommand.ExecuteNonQuery()
'Var noga med att stänga det du öppnat.
myCommand.Connection.Close()
mcnconnect.Close()
Catch ex As Exception
'vid eventuellt fel kommer ett meddelande om det i en label på aspx-sidan.
lblmessage.Text = ex.Message
Exit Sub
End Try
'Tala om för användaren resultatet.
If numRowsAffected > 0 Then
lblmessage.Text = lblmessage.Text & "Annonsen sparad i databasen"
Else
lblmessage.Text = lblmessage.Text & "Annons INTE sparad i databasen"
End If
</code>