Som VB-utvecklare kan man bli ganska bekväm med den hjälp som Visual Studio ger en. <b>4) Skaffa ett specialtangentbord</b> Eftersom ett property i c# skrivs som en funktion utan () blir det lite svårt för VS att gissa. Om verktyget är viktigast för din upplevelse av språket / plattformen, tycker jag du skall byta till java och intelliJ eller eclipse. Jag håller med, tycker också VB är klart bekvämmare att skriva tack vare att vi kan hålla oss till [a-z] och slipper nästan helt specialtecken. Minimal mängd onödig kod: Lisp. Spelar ingen roll vilket editor du skriver i, koden blir alltid minimal om du kan skriva rätt. Att byta från Vb.net till java och helt ny utvecklingsplattform känns lite VÄL overkill!? Läste igenom gamla postade anslag och tänkte att följande egenproducerade codesnippet kan öka produktiviteten för c# ytterligare... Som Ursprungstitel i denna tråd anger så är detta tankar och reflektioner om att skriva c# från ett vb.net perspektiv. visualstudio magazine skriver om: Ola: Jon: Fast.. End .. är ingen nackdel, tycker jag.. mycket bättre att man i koden kan se var olika kodblock slutar.. jag brukar oftast kommentera efter End If vad det är för If som avslutas, t.ex. Johan: Ola: Jon: John N .. Ola: { "Eller du kanske skulle tyckt det var positivt om XML-specifikationen hade fastslagit att alla taggar ska stängas med </}>? :-D" Regel nr 1: Om du tycker om VB berätta det inte för någon för då kommer de med jantelagen i högsta hugg. Det börjar lacka mot Jul :D På http://www.developerfusion.com/article/9576/the-future-of-net-languages/ Vilket språk man använder beror ju inte enbart på vilka funktioner som finns i det.Tankar, reflektioner om att skriva c# i VS från ett vb.net-perspektiv
Allt från att inte bry sig om stora eller små bokstäver till att automatiskt skriva ut slut på metoder. Ibland kan det dock bli nödvändigt att skriva kod eller ändra befintlig kod skriven i c#. Då kan man bli lite småirriterad på skillnader mellan den hjälp man får av Visual Studio för de olika språken.
ex block completion:
Skriver man
[VB]
Function DoStuff
trycker på ENTER
så kommer det att stå
Function DoStuff()
End Function
Tangentbordscursorn står på rätt ställe, färdigindenterad.
Samma förfarande med c# i VS gör en som vb-utvecklare mer besviken.
[c#]
void DoStuff
Ger inga fel direkt…
men man har missat () efter metodnamnet… som kan leda till att man får fel på 1:a raden av sin kod senare.
Lätt fixat..
void DoStuff()
här kommer ingen automatisk { eller avslutande } upp.. även det tråkigt.
Ok man försöker ordna det
void DoStuff()
{}
och en ENTER emellan borde lösa det, men nej. Det behövs ytterligare en ENTER-tryckning och en pil upp för att komma in i metoden. Här finns heller ingen indentering automatiskt så vi behöver trycka TAB en ggn för att indentera vår kod;
alternativt kan man från utgångslöget trycka ENTER en gång och direkt ställa sig vid öppningsbracket { och trycka ENTER. Här får man då det förväntade betendet med indentering och redo att börja skriva den egentliga koden.
Specialtecken
Tecknen {} och ; är specialtecken, dvs i vanlig skriven text är de inte vanligt förekommande, därför behöver man trycka ned extratangenter för att skriva dem. (ja på engelska tangentbord sitter ; ngnstans där vi har åäö) men {} är fortfarande ALTGR + extratangent.
Flera lösningar på slippa skriva en del av specialtecknen:
1) Använd Code snippets
2) Bygg en egen VS-plugin
3) Skaffa Resharper (eller motsv)
(Varför behöva skaffa ett betalverktyg för ngt som finns i vs för vb? JA Resharper har självklart fler funktioner men iaf…)
4) Skaffa ett specialtangentbord
Det sista alternativet är en liten småkul tanke. Antingen som extratangentbord liknande extern nummertangentbord, eller ett specialtangetbord med extraknappar.
linkande: "Coders Keyboard " !
..ELLER varför inte det häftiga Optimus keyboard ;)
Länkar:
Optimus tangentbord
http://www.artlebedev.com/everything/optimus/
Resharper
http://www.jetbrains.com/resharper/
Codesnippet editor
http://msdn2.microsoft.com/en-us/vbasic/ms789085.aspx
Hur skapa / använda codesnippets i VS2005
http://aspnet.4guysfromrolla.com/articles/122105-1.aspx
Färdiga snipets
http://www.gotcodesnippets.com/default.aspxSv: Tankar, reflektioner om att skriva c# i VS från ett vb.net-perspektiv
Man kan skapa sig en egen tangenbords layout. Har en kompis till mig gjort:
http://personal.oscarh.net/keymap.php
Vilket är en anpassning av Swedish Dvorak.
Tyvärr är jag inte lika duktig på att lära mig vad tangenterna sitter. Så jag håller mig fortfarande till qwerty.Sv: Tankar, reflektioner om att skriva c# i VS från ett vb.net-perspektiv
Jag kommer från VB, men jobbar nästan uteslutande med c# nu och jag föredrar c#-modellen där det inte händer en massa saker utanför min kontroll.
Att kompilatorn skiljer på versaler och gemener gör att jag slipper en massa krystade variabelnamn tex prefixade med my.
Hur som helst är det mest en smaksak.
/johan/Sv:Tankar, reflektioner om att skriva c# i VS från ett vb.net-perspektiv
Sv: Tankar, reflektioner om att skriva c# i VS från ett vb.net-perspektiv
En nackdel med VB är att man måste skriva _ för att byta rad. Det slipper man i C#.
Men hellre det, och att få slippa att skriva de tumvrickande ALT-kombinationerna för att komma åt {}. Upplever också att verktygsstödet är snyggare för VB än C#.
Mycket kan man väl lösa genom egna makron, snippets osv.. dvs om man är så flitig att man orkar sätta upp det + har tid över...
Det viktigaste är inte språket utan hur man bygger sin arkitektur och hur man utnyttjar ramverket på bästa sätt.
If VB OrElse CSharp Then DoStuff()Sv:Tankar, reflektioner om att skriva c# i VS från ett vb.net-perspektiv
Re: byta till java och intelliJ eller eclipse. Codesnippets & macro rules!
Lättare då som jag skrivet innan att ändra/modifiera/utnyttja sitt IDE.
Tex mha Codesnippets
-------------------------------
För övrig kännedom så ett ex nedan.
Skriv:
Public Class(+TAB)
(snippet går in: skriv ditt klassnamn och tryck ENTER --> start { slut } och man hamnar rätt i metoden färdig att börja skriva kod (trevligt :) )...
väl inne i klassen
kanske en konstruktor skulle sitta fint?
skriv:
ctor(+TAB)
snippet går in gör en konstruktor; placerar carrige return rätt
Vi kanske behöver lite egenskaper?
skriv:
prop(+TAB) hoppa med tab; ändra datatyp och fält/egenskapsnamn
destructor, ja det går det med
~(+TAB) --> destructor skapas.
(antal {} skriva hittils = 0
Detta är bara några av de fina codesnippets som finns inbyggda.
Fler finns att ladda ned eller skapa själv för tex fält/egenskaper.
-----------------------------
; (semikolon) Kvar då....
Jag gillar convention over configuration...
Om jag i 99% av fallen inte skriver kod på flera rader så känns vb's lösning bättre.
Men ok c# använder c syntax så måste man ha det så måste man....
(lite intressant som sidenote är att javascript eg inte behöver ha ; även om det i praktiken behövs iaf
http://www.w3schools.com/js/js_howto.asp
"Ending Statements With a Semicolon?
With traditional programming languages, like C++ and Java, each code statement has to end with a semicolon.
Many programmers continue this habit when writing JavaScript, but in general, semicolons are optional! However, semicolons are required if you want to put more than one statement on a single line."
)
Jag misstänker att om engelska utvecklare helt plötsligt skulle behöva trycka in SHIFT för att skriva ; mm så skulle de "gå i taket", det är lite som om svenskar skulle behöva hålla in CTRL när man skriver åäö)
Jag har iaf pillat ihop ett lätt macro för att tex för att minska antalet knapptryckningar från
SHIFT + , och sedan enter --> valbar knappkombo
tex:
SHIFT + Enter blir ; och ny rad indenterad o klar.
Det är lite som skillnaderna mellan IM-programmen ICQ och MSN
där man om man i MSN måste ange SHIFT+ENTER för att fortsätta skriva utan att skicka ;)c# codesnippet till massorna - ang reflektioner om att skriva c3 från ett vb.net
för dem som jag som ogillar att skriva specialtecken utan som vill "koda istället för att konfigurera"
kommer här en codesnippet för att skapa Metoder utan returvärden ( kallat sub i vb-lägret, och void i c# lägret)
Lägg den i Visual Studio-programmappen under ...\VC#\Snippets\1033\Visual C#Så är den färdig att användas direkt mha att skriva void+Tab+Tab
filnamn att spara till: void.snippet
edit: ta även med elementen utanför kodrutan. Olyckligtvis så är elementnamnet samma "code" som för att märka upp i kodruta här på pellesoft.
<?xml version="1.0" encoding="utf-8" ?>
<CodeSnippets xmlns="http://schemas.microsoft.com/VisualStudio/2005/CodeSnippet">
<CodeSnippet Format="1.0.0">
<Header>
<Title>Void Method</Title>
<Shortcut>void</Shortcut>
<Description>Code snippet for void method</Description>
<Author>Jon Wiberg</Author>
<SnippetTypes>
<SnippetType>Expansion</SnippetType>
<SnippetType>SurroundsWith</SnippetType>
</SnippetTypes>
</Header>
<Snippet>
<Declarations>
<Literal>
<ID>name</ID>
<ToolTip>Creates a void method</ToolTip>
<Default>MyMethod</Default>
</Literal>
</Declarations>
<Code Language="csharp"><![CDATA[ void $name$()
{
$selected$$end$
}]]>
</Code>
</Snippet>
</CodeSnippet>
</CodeSnippets>
</code>
// Håll till godo :)
xml litterals för c# - Sv: Tankar, reflektioner om att skriva c# i VS från ett v
Motsv. VB's Xml litterals finns inte och verkar inte komma för c#...
Man kan fråga sig om c# behöver dem? http://www.infoq.com/news/2007/03/CSharp-XML
Gillar man dem i Vb.net så vill man antagligen ha dem i c# med....
Så här är ett tips HUR man kan göra :)
Scott Hanselman skriver om hur mixa olika språk till ett assembly
"Mixing Languages in a Single Assembly in Visual Studio seamlessly with ILMerge and MSBuild"
http://www.hanselman.com/blog/MixingLanguagesInASingleAssemblyInVisualStudioSeamlesslyWithILMergeAndMSBuild.aspx
// Hoppas det hjälper någonWhat VB Devs Should Know About C# - Sv: Tankar, reflektioner om att skriva c# i
"What VB Devs Should Know About C#"
http://visualstudiomagazine.com/columns/article.aspx?editorialsid=2893Sv:Tankar, reflektioner om att skriva c# i VS från ett vb.net-perspektiv
""En nackdel med VB är att man måste skriva _ för att byta rad. Det slipper man i C#. "
I nästa VB som kommer i om VS 2010 slipper du detta oxå :)
Fast bara för det tycker jag ändå du skall hålla dig till C# ;)Sv: Re: byta till java och intelliJ eller eclipse. Codesnippets & macro rules!
Är det verkligen så jobbigt? Att trycka någon extra knapp?
Det finns så mkt mer annat kul du ex vinner med C# som spar den tid du kan förlora på att behöva lägga dit () eller { }
Koden blir renare slipper massa fula end saker. Kolla bara castingen i VB den är inte så söt att skriva.
Ja det finns massa saker... Men tycker faktiskt dessa små detaljer inte är så mkt att bekymmra sig över.
Syntax (Dialekter) kommer alltid att skilja sig från språk till språk vilket man än väljer och mkt går inte alltid att automatisera i IDEs även om man vill för många signaturer i ex C# kan se likadana ut när man skrivit dem halvägs.
I C# 4 kommer vi däremot se en hel del nya trevliga saker som gör det ännu smidigare att hacka C# kod. Även VB får lite göttiga saker...
Jag har kodat i både VB och C# och tyvärr är jag mer produktiv i C# än VB även om jag vågar påstå att jag kunde språken lika bra den tiden jag pendlade mycket mellan dem.
Så nackdelar ger andra fördelar så är det ju med allt. :(
Man kan inte både ha och äta kakan...
Mvh JohanSv:Re: byta till java och intelliJ eller eclipse. Codesnippets & macro rules!
End If 'OrderID > 0
Det blir icke mer att skriva - det räcker ju att skriva If OrderID>0 (ENTER) så får man ju
Then, End If automatiskt av editorn.
"Rent o snyggt".. tycker jag att det blir när man är van vid denna konvention (som med allt annat) och man behöver aldrig fundera vad det är som avslutas... I C# ser man ofta att kodblock (IRL) som avslutas med
}
}
}
} //ibland kommenteras det här men gängse uppfattning
//bland C#-nissar verkar vara att det inte är så "rent o snyggt"...? : )
}
^^
Här är det ju rakt omöjligt att se vad som avslutas :)
På det här sättet tycker jag vi kan jämföra VB med XML
(deklarativt, fokus på tydlighet.. </End_If> )
och C# kan jämföras med JSON (kompakt, fokus på.. att vara litet..?)
I dagens läge där deklarativ programmering, modelldriven design (snart rent visuell med Oslo?)
osv börjar få mer och mer betydelse, så är det väl ganska givet vilket fokus som är rätt...
IMHO :)
Äta kakan OCH ha den kvar - Sv:Re: byta till java och intelliJ eller eclipse. Co
Nej det är inte så jobbigt för mig (nu längre iom mitt macro) :O att trycka en extra knapp
(tack vare CTRL+ENTER för ; och ny rad - macro :D)
och vad gäller () eller {} så har jag löst det med..
se tidigare nestade trådat i denna huvudtråd om egna codesnippets.
Vad som är "renare" upplever jag är en vanesak/smaksak; och dryftar därför inte vidare.
Att syntax är olika mellan olika dialekter är jag Väldigt medveten om :D
det tycker jag enbart är bra, då finns det "smaker" av .NET för "alla".
Nu kommer ju det dessutom som du vet dynamiska språk iom IronPython och IronRuby; och funktionella språk som F#.
Jag har väl "inversen" av dig då när det gäller produktivitet ;)
Jag har kodat i både c# och VB och är mer produktiv i VB :D.
Denna huvudtråd är lite samlade tankar/reflektioner om att skriva c# från ett vb.net perspektiv; i syfte att hjälpa andra som kommer från vb men av någon anledning ska skriva c#.
Att ha testat/kunna båda språken ser jag som en fördel för att då kunna komma med synpunkter för det egna språket.
Optionalparametrar som funnits görlänge för vb kommer ju nu för c#. Det är ju lite inför lanseringen av .net 4.0 som de båda språkteamen (vb och c#) Mer arbetat/sett över för att tilllhandahålla liknande funktionalitet.
En av de få saker som inte (än?) är annonserat ska ordnas för c# är ju det jag skrev om xml litterals.
och det GÅR att automatisera för IDE:t, om man vill ha just de bitarna.
Så summa summarum vill jag påstå att det i detta fall går att äta kakan och ha den kvar :)
Det går att koda c# och ha xml litterals, stöd för automagiska () samt {} eller ; och ny rad.. likn. det sättet IDE't fungerar när man kodat vb.net
Det finns det ju dessutom 3:e partskomponenter som Resharper! som fixar en del av det som inte
finns med i IDE't från början, som dock kostar pengar.
Mvh JonSv: Re: byta till java och intelliJ eller eclipse. Codesnippets & macro rules!
Jag skall inte säga vad jag tycker om kommentarer i kod :)
Men kan säga... Om de behövs så är det oftast tecken på sunkig kod eller kass syntax ;) JUL-RETAS!!!
Men om du måste ange vad din End är så har du troligen världen största metoder som inte ser vad metoden eller propen har för namn. Den koden skulle jag inte vilja underhålla. ;-)Sv: Äta kakan OCH ha den kvar - Re: byta till java och intelliJ eller eclipse. C
Så sant så... Det är tur att smaken är som baken så man kan retas med folk.. hihi...
Var du på SweNuggen i GBG?
Vi lottar ju ut ReSharper varje gång så han man tur kan det bli en billig licens :) Ju mer träffar ju större chans.. hehe... ;)
Jag började med VB men jag kan bara inte tycka det är snyggt, i början var det mer en vanesak även om jag kanske inte gilla det. Är allergisk mot END syntaxen m.m. Då är vingarna bra och tydliga.
Det känns mer inkapslat på ett strukturerat sätt svårt att sätta ord det.
Men så är jag egentligen från designervälrden där stilrent är det jag gillar och det går faktiskt inte säga nått annat än att C# är stilrenare än VB då en massa saker inte måste finnas där.
Iheritz = : etc... VB är ju lite mer självpratande i ofs vilket kan vara en fördel för nybörjare m.m. Så det får man ju absolut inte glömma och det är faktiskt lite det som är MS eller var MS idé med VB att det skulle bara just basic.
Men jag har ottroligt svårt för VB det känns som Paint vs Photoshop haha (Nu tog jag i... Så rolig idag... eller inte :/ ;-) )
Fanns det inte tester på produktivitetsnivåerna på de olika språken? För mig jag sett något sådant.
Aja. what ever... Allt är ju ändå IL ;-)
Ang XML Literal så är jag inte så förtjust i det. mest för att jag inte gillar idén att ha statisk XML inkomplierad i koden. Men det är klart en söt funktion till dem som envist skall ha sånt i koden helt klart...
Mvh JohanSv:Re: byta till java och intelliJ eller eclipse. Codesnippets & macro rules!
1) Jag skulle inte vilja underhålla din okommenterade kod.. :)
Det som är självklart för dig är inte det för alla andra.
2) Det är skillnad på teori och praktik. Verksamhetsregler är ofta mer komplexa än att de kan uttryckas på några få rader (eller passa in i en viss programmeringsparadigm, som är framtagna för utvecklarens bästa, inte alltid med hänsyn tagen till verksamhetens komplexitet).
4-5 st villkor/loopar (som avslutas med } eller End ___) i en metod är väl inget konstigt eller regelbrytande på något sätt. Isf undrar jag vad denna regel kallas och hur den motiveras :) Sv: Re: byta till java och intelliJ eller eclipse. Codesnippets & macro rules!
"1) Jag skulle inte vilja underhålla din okommenterade kod.. :)
Det som är självklart för dig är inte det för alla andra."
hehe. Jag föredrar i alla fall små metoder, tydliga namn och helt utan sjöar med ouppdaterade och ljugande kommentarer som bara smutsar ner och förvirrar kodgranskarna... För bergis tror jag att du själv ALDRIG sitter och uppdaterar dina polarers kommentarer och knappast dina egna när du ändrat en rutin, och det finns säkerligen kommentarer någon annan stans i koden som nestlar en föklaring av vad som händer i underliggande kommentarer som då inte heller stämmer. Samt så tror jag inte du kan säga till 100% att du verkligen tror att kommentarerna är sanna, men du vet faktiskt att din kod är sann för det är den som körs och enda lögn den kan medföra är i så fall kass namngivelser eller buggar.
Att vi skriver kommentarer i kod härstammar från hur koden var för, procedurbaserad. Vi hade inte OO/OOP och vissa språk tillät inte ens metodnamn och variabelnamn över 6 tecken. Vi lever i en annan värld idag där vi tar ovanor med oss in i det nya. Kommentering är oftast tecken på att man faktiskt inte skrivit tydlig kod och måste försöka förklara koden i text, när man istället med enkla refactoringsmedel kan minimera kommentarer och faktiskt få en tydligare kod. Vi som utvecklare läser ändå koden, det är den vi felsöker, den vi debbugar inte fasen har vi tid att debugga kommentarer så att de verkligen stämmer i den takt vi gör ändringar m.m.
OBS! Syftar inte på ///<Summery> kommentarer nu utan det där smutsiga klottret folk gärna vill klistra in i sin kod av någon underlig anledning ;)
Blir inga julklappar här inte... HEHE!!!! ;-)
"inte alltid med hänsyn tagen till verksamhetens komplexitet).
4-5 st villkor/loopar (som avslutas med } eller End ___) "
Beror på hur man gör dem, men bra kod handlar om att minska onödig komlexitet om man vet hur man gör.
Exempelvis kan man refactorera ner scopen i looparna/ifarna till beskrivande metoder istället så blir det mkt enklare att både läsa och titta på dem utan att få massa onödiga rader att scrolla i.
Och slipp undra för mkt över massa ends... Det är inte de som är intressanta ändå..
loop1(.....)
{
DoSomeThing(i);
if(i >= maxNumber)
DoSomethingElese(i);
else
DoFinalSomethingElse(i);
}
före:
loop1(.....)
{
massa rader kod här som skall göra nått.
göra göra göra göra göra göra göra göra
göra göra göra göra göra göra göra göra göra göra
if(i >= maxNumber)
{
else
{
}
}
mvh JohanSv:Re: byta till java och intelliJ eller eclipse. Codesnippets & macro rules!
Johan N: OK, jag är väl böjd att hålla med dig i stort sett. Men för att inte tappa tråden helt måste jag understryka att nyckelorden "End If" resp "Next i" är tydligare än "}" vs "}" :)
Eller du kanske skulle tyckt det var positivt om XML-specifikationen hade fastslagit att alla taggar ska stängas med </}>? :-D
} // End_Of_Discussion :-DSv: Re: byta till java och intelliJ eller eclipse. Codesnippets & macro rules!
haha... den var lite kul... Tur det är tag-syntax i XML :)
Hade sett ut... Sv:Re: byta till java och intelliJ eller eclipse. Codesnippets & macro rules!
Regel nr 2: Säg aldrig något ont om C#, tex. att det är en blek kopia av c++ eller att det är VB men med annan syntax.
Regel nr 3: Berätta inte heller att .net är Bill Gates försök till hämnd mot JAVA och totalt meningslös då koden ändå körs på windowsmaskiner.
/RolandMacrojulklapp :D - Sv: Tankar, reflektioner om att skriva c# i VS från ett vb.ne
Tänkte bjussa på i tråd tidigare nämda macro; latmans-macrot för de som vill slippa 1 extra knapptryckning för att skapa en ny rad i c#.
Som en introduktion till hur man själv kan göra macron så kan intresserade google:a eller titta på följande länk
"Improving Developer Productivity with Visual Studio .NET Macros"
http://aspnet.4guysfromrolla.com/articles/032305-1.aspx
Från ett vb-perspektiv behöver man inte ngn linjeavslutare*
att trycka på Enter (räcker) avlutar en kodrad.
Tänker lite här på "Convention over Configuration"
http://en.wikipedia.org/wiki/Convention_over_Configuration
om normalfallet är att man inte vill ha flera rader av kod, så torde det eg. vara bättre att behöva skriva ett linjeskiljetecken endast de gånger man vill skriva flera instruktioner på samma rad. Varför behöva konfigurera sin kod för varje rad att man vill ha just en NY rad?
i VB kan man göra det med vanligt kolon :
Nedan ett lamt exempel
Dim x As Integer = 1 : Dim y As Integer = 2
' ett for-exempel
Dim sum As Integer = 0
For i = 0 To 10 : sum += i : Next
I och med Linq så kommer det tillfällen då man verkligen vill skriva en kodrad på flera rader..
inte för ökad prestanda; utan för ökad läsbarhet/tydlighet.
Här får då VB.Net-utvecklare använda linjefortsättningstecknet underscore _
Dim existingCust = _
(From cust In db.Customers _
Where cust.CustomerID = "ALFKI" _
Select cust).First()
Som tur är så i och med nästa version av VB så behövs nästan inga linjefortsättningstecken längre.
Te.x för attribut på klasser/metoder, implements, inherits.. och linqfrågor kommer att slippa _
:D
=========================================================
Macro
koppla ihop det med en snabbtangentskombination som du trivs med...
tex ALT Gr knappen och ENTER.
Rent tankemässigt kan man då tänka..
ny rad och trycka kombinationen (som vb-nissar kan om de trycker Enter)
eller köra med vanligt semikolon de (få?) gånger man faktiskt vill ha flera statements på samma rad (som vb-nissarna får göra med : )
Eller för att jämföra med IM-program
Enter skickar direkt (och ny rad), Shift Enter ny rad för att fortsätta skriva
(och därmed slippa fragmenterade diskussioner)
// Håll till godo:
Public Module SemiColonWithNewLine
'couple with shortcut ex: ALT gr+ENTER
Public Sub CSharpNewLine()
Try
Dim activeDocument As EnvDTE.Document = Application.ActiveDocument
If activeDocument IsNot Nothing AndAlso activeDocument.Selection IsNot Nothing Then
If TypeOf activeDocument.Selection Is EnvDTE.TextSelection Then
Dim selection As EnvDTE.TextSelection = DirectCast(activeDocument.Selection, EnvDTE.TextSelection)
Dim ep = selection.ActivePoint.CreateEditPoint()
ep.Insert(";")
selection.NewLine()
End If
End If
Catch ex As Exception
Console.Write(ex.Message)
End Try
End Sub
End Module
Vill man använda det så gör man, annars slipper man ;)
// Hoppas det gav någon ngt, om inte annat en tankekitlare till varför/när man behöver ny rad, skillnader mellan språken, kommande nyheter för radavslut för vb samt ett demo på att använda macron.
samevolution Sv: skriva c# i VS från vb.net-perspektiv
Skrivs det om sammevolution mellan vb.net och c#
En av de roliga russinen i artikeln är
..."the debate between which language is "better" will be reduced back down to syntactic preference. And while C# developers will probably have a lingering superiority complex with which VB.NET developers will have to contend, all VB.NET developers need to do is remind the C# devs that it's all the same under the covers."
just " superiority complex" är ju något som är väldigt tydligt, även här på pellesoft
~'min spade är bättre än din spade' - sandlådenivå ;)Sv: samevolutionskriva c# i VS från vb.net-perspektiv
Jag får känslan att verktyg för lite större projekt (OR, DI, test...) nästan alltid är helt inriktade på C#. Självklart går det att använda VB men det finns sällan exempel och syntaxen blir inte alltid bra. Detta kanske ändras nu när F#/Pyton/Ruby blir vanligare.
Jag har fått uppfattningen tidigare att nya funktioner i C# är mer genomtänkta än i VB. Ta embedded XML till exempel. Nu vet jag inte anledningen till att det inte finns i C# man kan tänka mig att det är för att XML är en teknik som är populär nu. Om några år kanske JSON eller något helt annat har tagit över och då får man dras med en massa bakåtkompabilitet som krånglar till det.