Hur gör jag för att kontrollera om en fil används redan? Du kan använda try/catch och fånga upp aktuellt exception. Det är i socket events alltså det den gör är att skicka en bild till klienten. du borde kunna klona objektet! I Vb6 löser jag det med Det går, Programmet tar ett screenshot över en viss bit (alltså inte hela skärmen) och sparar bilden till .jpg fil och sedan skickar den bilden till en annan dator och den datorn gör samma sak och skickar bilden.VB.net - kontrollera om en fil används redan
Jag har ett program som loopar olika kommandon med filer och innan allt hinner bli klart så använder den samma fil igen och då får jag error att filen används redan.
Jag täntke att man kanske kunde kontrollera med en funktion eller någe om filen används och då behöver den inte använda filen igen.
Ideer och kodexempel önskas.Sv: VB.net - kontrollera om en fil används redan
hur loopar du? Via timer, händelser/delegater eller typ for/next ?
Och vad görs med filerna?Sv:VB.net - kontrollera om en fil används redan
Servern får string som berättar vilken fil den ska skicka och så skickar den, men i en timer baserad subrutin så sparar den bilden med screenshot. så när den sparar och samtidigt ska skicka får jag error på på antingen skicka kommandot eller sparnings kommandot.Sv: VB.net - kontrollera om en fil används redan
Då jobbar du ju mot två olika objekt, och slipper att de stör varann.
t.ex. om du har bilden i en picturebox, så skapar du en ny bitmap bm
och klonar orginalbilden.
Dim bm As Bitmap()
bm = PictureBox1.Image.Clone
sen kan du spara och skicka utan konflikt!Sv:VB.net - kontrollera om en fil används redan
If Err = 55 Then
Går inte det att porta till VB.net ?Sv: VB.net - kontrollera om en fil används redan
men man undviker konflikten helt och hållet om man jobbar med ett klonat objekt.
Efter att operationen är klar, kan man dispose:a (slänga,frigöra från minnet) objekten
eller låta garbagecollectorn göra sitt. Sv:VB.net - kontrollera om en fil används redan
Samtidigt som den sparar bilden så lägger den det i en picturebox också, men jag har inte lyckats skicka picture boxen per socket med sendfile eller send.