EX: det räcker väl så här: Noops Så här kan du göra annars Ola har frvisso lst ditt problem, men om du nd bifogar n = [Enum].Parse(GetType(Konstanter), "Två") Borde vara snyggare med en lookup-tabell/map/hashtabell? Fattar fortfarande inte vitsen med att parseandet!Jag har ett behov att ibland kunna sätta ihop en sträng som som sedan skall anvä
<code>
Public Class MyAppHandler
Public Enum TabNr ‘Mina konstanter
KonstantEtt = 0
KonstantTva = 1
'etc
End Enum
Public Function GetPublicEnum(ByVal MyStr As String) As Long
Dim x As String
Dim i As Long
x = "Tabnr." & MyStr ’ här bygger jag upp en sträng, Mystr innhåller då ett strängvärde som finns
bland konstanterna
i = x ’ här vill jag att strängen(som jag nu vill ha till ett uttryck) ska returan konstantes värde
Return i
End Function
End class
Mitt anrop ska se ut så här typ...
Public sub GetMYConstant()
Dim i as integer
I= MyAppHandeler.GetPublicEnum(”KonstantTva”) ’skall då returenera 1
End sub
</code> Sv: Jag har ett behov att ibland kunna sätta ihop en sträng som som sedan skall
Public Enum TabNr 'Mina konstanter
KonstantEtt = 0
KonstantTva = 1
'etc
End Enum
Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click
Dim i As Integer
i = TabNr.KonstantEtt
MessageBox.Show(i)
i = TabNr.KonstantTva
MessageBox.Show(i)
End SubSv:Jag har ett behov att ibland kunna sätta ihop en sträng som som sedan skall
i min function getPublicEnum så skickar jag in ett strängvärde i det här fallet med variabeln Mystr, jag vill alltså slippa hårdkoda utrycket Tabnr.Konstant1, vill bygga upp det som "Tabnr." & Mystr för att sedan evaluera strängen till ett uttryck
Public Function GetPublicEnum(ByVal MyStr As String) As Long
Dim x As String
Dim i As Long
x = "Tabnr." & MyStr ’ här bygger jag upp en sträng, Mystr innhåller då ett strängvärde som finns
bland konstanterna
i = x ’ här vill jag att strängen(som jag nu vill ha till ett uttryck) ska returan konstantes värde
Return i
End FunctionSv: Jag har ett behov att ibland kunna sätta ihop en sträng som som sedan skall
n = [Enum].Parse(GetType(Konstanter), "Två")Sv: Jag har ett behov att ibland kunna sätta ihop en sträng som som sedan skall
strngen MyStr till funktionen GetPublicEnum,
s kan du vl istllet hmta datan direkt frn en funktion typ:
Private Function EttEllerNoll(ByVal Mystr As String)
Dim siffra As Integer
Select Case Mystr
Case ("KonstantEtt")
Return 0
Case ("KonstantTva")
Return 1
End Select
End Function
Tjosan! Sv:Jag har ett behov att ibland kunna sätta ihop en sträng som som sedan skall
Löste mina problem Tack så hemskt mycket
Jag hittade själv en lösning idag men din är bättre
//Helen
Ps det var select case jag vill slippa ifrån då jag skulle behövt skriva typ ca 250 case satser
vilket vart lite jobbig!!Sv: Jag har ett behov att ibland kunna sätta ihop en sträng som som sedan skall
Fast det beror ju på om man dessutom använder enumen i sig.Sv: Jag har ett behov att ibland kunna sätta ihop en sträng som som sedan skall
men det viktiga ar att du ar nojd!