Jag gör en beräknings vars resultat sedan visas i en textbox. Hej! Är du säker på att minustecknet visas på FEL sida om talet? Jag har min misstanke att Marie på något sätt lyckats få in hela subtraktionsuttrycket som sträng Jag har testat att göra textboxen större och får samma resultat. FormatNumber verkar returnera en sträng där minustecknet är höger justerat! Äntligen hittade jag felet! Fim, nu tror jag du är ute på hal is. Jag arbetar mycket med utveckling åt ekonomer och har själv en ekonomiutbildning. Jag kan inte påminna mig om att någon velat se minustecknet efter talet.Minus tecknet på fel sida
Mitt problem är att när talet är negativt visas minus tecken efter talet.
Hur kan jag göra för att få det på andra sidan?
//MiaSv: Minus tecknet på fel sida
Du får gärna paste:e in kodraden som krånglar, så är det lättare att felsöka.
om du gör så här:
släng in tre textboxar och en button i projektet
lägg till följande kod:
Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click
TextBox3.Text = (CInt(TextBox1.Text) - CInt(TextBox2.Text))
End Sub
då ska det väl funka?Sv: Minus tecknet på fel sida
Om ett enskilt tal visas är det väl hugget som stucket var minustecknet står, kan inte missuppfattas och kan knappas undvikas att ses.
Men..... om du visar en massa tal i en kolumn, då bör minustecknet stå efter talet så att man lätt observerar att det är ett negativt tal, ett flytande minustecken framför talet kan var svårt att se då man studerar en större mängd tal. Ekonomerna använder ofta CR bakefter ett negativt tal, ALDRIG framför.
Så, det beror på sammanhanget vad som är "rätt" resp. "fel".
/Fim W.Sv:Minus tecknet på fel sida
i textboxen typ: "3456-876" och att det senare talet inte ´får plats i textboxen. Testa att göra textboxen större!Sv: Minus tecknet på fel sida
Jag har testat att skriva in ett negativ tal direkt istället för en variabel och får fortfarande samma
resultat, alltså minus teknet på fel sida.
Om jag stoppar körning och kollar på vad det står att textbox1.text innehåller så står det
"-10,0", men om jag sedan fortsätter körningen och kollar i textboxen så står det "10,0-".
Vad kan det vara för fel? Finns det någon egenskap som kan styra detta?
Koden är följande:TextBox1.Text = FormatNumber(-10, 1, TriState.UseDefault)
//Mia
Sv:Minus tecknet på fel sida
Gör så här
TextBox1.Text = CInt(FormatNumber(-10, 1, TriState.UseDefault))
om detta inte funkar så får du prova följande:
Dim slask As Decimal
slask = FormatNumber(-10, 1, TriState.UseDefault)
TextBox1.Text = IIf(slask < 0, "-" & Math.Abs(slask), slask)Sv: Minus tecknet på fel sida
För det första så var det labels och inte textbox (jag lurade mig själv genom namnen som jag hade satt). Dessutom hade jag satt egenskapen RightToLeft till "Yes". När jag ändrade den till "No", så fick jag det rätt.
Tack för alla svar!!
//MiaSv:Minus tecknet på fel sida