Hej, var, varifrån och hos vem? Du läser av datornamnet i System.Environment.MachineName, sedan får du matcha det mot en lista med dina datornamn för att få fram rätt nummer. Hej Johan, Jag hänger inte riktigt med i frågan, har du lust att försöka formuler den på något annat sätt? Hej, Jag hoppas det bara är i utvecklingsmiljön som du kör sa/sa för användarnamn/lösenord. Förstår nog fortfarande inte problematiken riktigt... Du kan ju alltid bygga din connectionstring dynamnisk med annat servernamn osv när programmet körs och använda den, är det vad du vill göra?Funktion i VB.net
Skulle behöva lite snabb hjälp med att ta fram följande:
Nr = 1-5 beroende på vilken PC som kör, datornamnet på PC kopplas till nummer 1-5.
Alltså jag vill ha fram ett nummer i intervallet 1-5 beroende på vilken PC som körs.
Så säg att vi har 3 datorer:
PcOne
PcTwo
PcThree
Beroende på vilken PC som kör så ska den kopplas till ett nummer i intervallet 1-5.
Någon som kan hjälpa mig med att fixa detta i VB.net
Tack för snabb hjälp.Sv: Funktion i VB.net
Berätta lite mer om konfigurationen.
Vad kommunicerar dessa 3 datorer med?
En central applikation i ett nätverk?
Ska de finnas klienter på dessa datorer?
Sv: Funktion i VB.net
/JohanSv:Funktion i VB.net
Det fungerar fint med system.environment.machinename, tack så mycket.
Nu till en annan fråga.
Har en databas-connection där jag använder server = "servername", password ="password" database ="database"
Hur gör jag för att automatiskt få reda på vad servernamnet, password och vilkendatabas som körs, just nu har jag bara tilldelat värdena direkt.
Tack för hjälpen.Sv: Funktion i VB.net
/JohanSv:Funktion i VB.net
Här kommer lite förtydliganden.
Har en databas som ligger på en helt vanlig SQL-server. I vb.net kör jag en connection mot denna databasen, men hårdkodar in värdena för server, username, password och databas. Måste väl finnas något sätt som man kan sätta namnet på servern, username, password och databasen ?
Så här ser det ut nu, jag vill alltså inte skriva in värdena manuellt här =)
Server = "SA-2"
Username ="sa"
Password ="sa"
database="kad"
Hoppas det blev lite tydligare =)Sv: Funktion i VB.net
Vet inte ens om det ens är lämpligt i utvecklingsmiljön.Sv: Funktion i VB.net
/Johan