Jag använder mig av en Access-databas i mitt program och använder då System.Data.OleDb.OleDbConnection med "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0". När jag installerar programmet på andra datorer så måste man även installera MDAC 2.6. Tror inte det går, utan du får installera MDAC om den saknas. Det fungerar säkert om man har Office, men det har inte alla. Om jag har en Access-databas enbart för att det är en klient-databas och inte för att det är just Access/Office, har jag gjort fel då? Finns det bättre alternativ? Gör man ett installationsprogram är det inget problem att skicka med MDAC, men det kanske inte är en acceptabel lösning? Programmet skickas ut via en installation så om man kan få med MDAC utan att användaren behöver göra något extra så är det helt klart ett alternativ. Hur kontrollerar man vilken version (om det nu finns nån alls) av MDAC som finns installerad? Kan man läsa nått från registret?Access-databas
Går det inte att använda Access-databaser genom .NET framework som inte kräver att man installerar något extra?
ThomasSv: Access-databas
Men om klientdatorn har MS office, så ska det väl gå ändå?
om den inte är för gammal?Sv:Access-databas
ThomasSv: Access-databas
Ett lockande alternativ är SQLite som det finns ADO.NET bibliotek för som är helt fristående. Tyvärr har jag inte haft tid att testa själv, men denna verkar lovande: http://sqlite.phxsoftware.com/
/JohanSv:Access-databas
Vad händer om användaren har en nyare version av MDAC än den som skickas med? Kommer inget att installeras då?
ThomasSv:Access-databas
Thomas