Jag har en fråga/undring. Antagligen stöder inte dll:en flera instanser. Det har inget med hur windows hanterar dll:er att göra utan är helt upp till den som gjort dll:en. okej. >jag antar att man måste hålla koll på vem och var som anropar den. Du kan inte ha två instanser av DLL:en och döpa om den ena? alltså, ja datan är gemensam. Men rättigheterna är olika beroende på vem man loggar in som. Tycker att du ska leta upp dokumentation/källkod till dll:en för att ta reda på varför den gör som den gör, det kanske finns någon förklaring. Alternativt något sätt att gå runt.Dll problem....
Jag har två program som ska köras samtidigt. Ett är ett gammalt vb6 program och det nya programmet är i vb.net. Båda programen ska använda sig av samma dll. Problemet är att som jag förstår det så får båda programmen samma instans av dllen. Dvs loggar jag av på ena programmet så loggas jag av i andra osv. Jag vill att det ska vara två separata instanser. Dvs loggar jag in på ena så ska det inte påverka den andra. Som det är nu så krashar programmet om man stänger ner ena programmet när det görs en körning på det andra (vilket inte är så konstigt).
Finns det något sätt att gå runt detta? Som jag förstått det så har det att göra med hur windows hanterar dller och inte hur mitt program är utformat. Jag skulle ju kunna köra två olika dller för de olika programmen. Men om man skulle köra två instanser att ett program skulle det ju inte fungera då heller.Sv: Dll problem....
Sv:Dll problem....
Dllen är skapad av företaget för en tid sedan så koden finns ju någonstans. Finns det någon bra artikel eller dyl på hur man gör en dll så den stödjer flera instanser? (jag antar att man måste hålla koll på vem och var som anropar den).Sv: Dll problem....
Egentligen inte men i det här fallet antar jag att dll:en hanterar en resurs som är gemensam för instanserna (inloggning?). Det är nog hanteringen av den resursen som är problemet.Sv:Dll problem....
Eller jobbar de mot gemensam data?Sv: Dll problem....
Problemet är ju att om jag stänger ner ena programmet (loggar ut) så dör ju inlogget på den andra med. Och jag antar att det hela inte är speciallt säkert heller om man ska lägga på den aspekten.
Helst vill jag logga in från båda programmen, det skulle ochså funka om anslutningen bibehölls sålänge det finns en "session" aktiv.
För att röra till det hela så kan man (och ibland vill man) köra flera instanser av dessa program, därför är det egentligen inte en bra lösning att lägga upp flera dller.Sv:Dll problem....
Vad är det för typ av dll? ActiveX?
/Johan