Nu vet jag inte om detta jag söker "kallas" för property överhuvud taget. Hej,Ett property med flera alternativ? Hur skapa egna?
Men jag undrar om det är svårt att skapa en egen property som fungare enligt (tex):
Om man skriver
RichTextBox1.Font.Style =
Så kommer ju intellisensen upp med ett antal alternativ där. Nu vet jag att enligt ovan kod kan man inte "sätta" fontstilen till det man skriver till vänster. vidare i det här fallet så har jag förstått att de olika formateringarna egentligen motsvarar en integer. enligt:
' Regular = 0
' Bold = 1
' Italic = 2
' Understruket = 4
' Genomstruket = 8
även om detta inte heller påverkar om tilldelning är möjlig så är det en liknande struktur jag (tror) jag kommer ha om jag lyckas programera en liknande funktion
Men min fråga... är Vad kallas den listan som kommer upp? Och hur bär man sig åt för att göra en egen? är det svårt?
Jag håller som några kanske läst på med en texteditor. och just i mitt fall så gäller det att hålla reda på filformat.
Jag har lite villkor jag skall ställa upp beroende på filformat hit eller dit, Så om man ställer upp en funktion där jag allt eftersom editorn klarar fler filformat, bara kan fylla på med respektive filformat.Sv: Ett property med flera alternativ? Hur skapa egna?
Det är en enum (enumerator?) du är ute efter,
Public Enum Style
Regular = 0
Bold = 1
Italic = 2
End Enum
Sedan skapar du enklet en property med den datatypen (Style i det här fallet)
/m
...
Var lite väl seg.