Jag skall beroende på vad det är för fil (rtf eller om det är en vanlig textfil) dels lagra det som en textfil dvs enligt RichTextBox har en LoadFile-metod som förutom filnamn tar en RichTextBoxStreamType-enumerator som inargument. jaaa! kom på det sedan! :D (Man lär sig på sina misstag) Jag gjorde dock misstaget att kolla in den här:Vilken Encoding skall jag använda?
ritchtextbox1.text 'om användaren sparar som/öppnar en txt-fil (fetstil etc klipps ju bort då)
ritchtextbox1.rtf 'om användaren sparar som/öppnar en rtf-fil (behåller formatstilar)
Då har jag förstått att detta kan man lösa genom att ställa encodingen för streamwriter. hehe, men det finns ju några att välja på där. :D Och jag vet inte vilken som motsvarar riktext.
Public Shared Sub OppnaFil()
'Jag antar att codecen sätts av raden nedan här?
Dim lastext As IO.TextReader
Dim OppnaDialog As New OpenFileDialog
OppnaDialog.Filter = formatlista()
If OppnaDialog.ShowDialog() = DialogResult.OK Then
SokVag = OppnaDialog.FileName ' men det är först här som jag vet filtypen
' här menar jag att jag på något sätt ställer in rätt encoder - hur göra?
lastext = New IO.StreamReader(OppnaDialog.FileName)
While lastext.Peek <> -1
'på raden under här har jag en fråga: frmMain.rtbText.Text skriver ut text som det är nu
'om jag skriver frmMain.rtbText.Rtf så händer ingenting - beror detta på encodingen?
frmMain.rtbText.Text &= lastext.ReadLine & vbCrLf
End While
lastext.Close()
End If
End Sub
'Jag antar att principen för ovan går igen när man skall spara en fil.
'men jag skickar med den ändå.
Public Shared Sub SparaFil(ByVal strText As String)
Dim skrivtext As IO.StreamWriter
Dim SparaDialog As New SaveFileDialog
SparaDialog.Filter = formatlista()
If SparaDialog.ShowDialog() = DialogResult.OK Then
SokVag = SparaDialog.FileName
skrivtext = New IO.StreamWriter(SparaDialog.FileName)
skrivtext.Write(strText)
skrivtext.Close()
End If
End Sub
:S
Sv: Vilken Encoding skall jag använda?
Låt den göra jobbet i stället för att göra det själv.
/johan/
http://idstam.com/wpSv:Vilken Encoding skall jag använda?
http://www.codeproject.com/vb/net/WordProcessingPackage.asp
Detta är i princip det jag gör - fast jag har typ kodat egna funktioner för att ta fram filnamn och filändelser osv :S
Men å andra sidan - jag programmerar för att lära mig programmera - inte använda funktioner som gör allt åt sig :). Iallafall inte till en början. Efter ett tag när man programmerar egna liknande funktioner får man ju en bättre förståelse för vad de "inbyggda" funktionerna på ett ungefär gör.