Oki.. alltså jag vill få detta att funka - finns det något globalt anrop man kan använda? Parametern sender pekar är den kontroll som orsakade händelsen. I dit fall borde det överänsstämma med det markerade värdet. Kanonbra det där.Baggis problem med Radioknappar
Private Sub optChoice_CheckedChanged(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles optJattebra.CheckedChanged, optBra.CheckedChanged, optOk.CheckedChanged, optInte_Bra.CheckedChanged, optKass.CheckedChanged
clsU2.OptChoice = 'den markerade optButton.text
End Sub
Finns det något sätt att slippa skriva en rad i varje knapp för att skicka vidare dess text?
Sv: Baggis problem med Radioknappar
Så något åt det här hållet:
Private Sub optChoice_CheckedChanged(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles optJattebra.CheckedChanged, optBra.CheckedChanged, optOk.CheckedChanged, optInte_Bra.CheckedChanged, optKass.CheckedChanged
clsU2.OptChoice = CType(sender, OptionButton).Text
End Sub
Sv:Baggis problem med Radioknappar
Nu vill jag försöka uppnå följande:
Jag vill via en KeyUp-event från ett Gäng textboxar fylla ett par Properties jag har i en klass, genom att på något sätt från en subrutin plocka upp vilken textbox som skriver och vilket tecken som skrivits....
Jag kanske uttrykte mig otydligt nu... Men om ni inte förstår vad jag menar så fråga gärna...
EDIT: Kom halvvägs, precis nu:
Private Sub opt_CheckedChanged(ByVal optButtonSend As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles optLaggTill.CheckedChanged, optAndra.CheckedChanged, optTabort.CheckedChanged
'generell åtgär som gäller alla knapparna
clsGrafik.visakontroller(CType(optButtonSend, RadioButton).Text)
Dim objKonsert As New clsKonsert
AddHandler txtKonsertNamn.KeyUp, AddressOf txt_KeyUp '<- vet inte om detta är i närheten av rätt
' objKonsert.SqlString() = det är här jag vill ladda det som nu hamnar i txtTestutskrift.text i rutinen under
'txtTestutskrift.Text = txt_KeyUp()
End Sub
Private Sub txt_KeyUp(ByVal sender As Object, ByVal e As System.Windows.Forms.KeyEventArgs) Handles txtKonsertNamn.KeyUp, txtKonsertBand.KeyUp, txtBetyg.KeyUp, txtDatum.KeyUp
txtTestutskrift.Text = CType(sender, TextBox).Text
End Sub