Tjena! Använder du visual studio 2003 eller 2005? Hmm, detta börjar bli ganska irriterande. Om jag stänger applikationen så ser det ut <code> Som du ser använder jag istället en knapp för att stänga av programmet. Borde inte det gå? Jag har nu kommenterat bort hela formClosing utan någon skillnad.. Det ska finnas nånting i e som avgör varför formen stängs. Tex om användaren klickar på krysset eller om Windows försöker avsluta det. Testade detta men det gjorde ingen skillnad, vilket iofs är normalt eftersom det inte hjälpte att kommentera bort formClosing helt.. Löste det! Ursäkta att jag lånar tråden lite, Pär-OLa, men hur gör man för att få ikonen att hamna nere vid klockan? Ingen fara.. :)Datorn startar inte om...
Jag har gjort ett litet program som ligger som en liten ikon nere
vid klockan och håller koll på diverse saker.
Problemet är att när programmet är igång så går det inte att starta
om datorn!!! Det händer inget alls... Datorn stänger av övriga program
som är igång men lyckas inte stänga detta..
Någon som har någo nsom helst aning om vad som kan framkalla detta?
Kör main-thread och en egen thread i programmet.Sv: Datorn startar inte om...
Hur ser din main-thread ut?Sv:Datorn startar inte om...
att stängas men processen ligger kvar.. Tvingas avsluta aktivitet varje gång (programmet svarar).
Använder 2005 Express!
I main har jag bara ett par Timers och i min andra tråd har jag en TCP-listener.
Följande kod har jag i samband med ett avslutande:
Private Sub myForm_FormClosing(ByVal sender As Object, ByVal e As System.Windows.Forms.FormClosingEventArgs) Handles Me.FormClosing
e.Cancel = True
Me.Visible = False
Me.ShowInTaskbar = False
End Sub
Private Sub btnAvsluta_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles btnAvsluta.Click
For Each frm As Form In Me.MdiChildren
frm.Dispose()
Next
Application.Exit()
Application.ExitThread()
End SubSv: Datorn startar inte om...
Private Sub myForm_FormClosing(ByVal sender As Object, ByVal e As System.Windows.Forms.FormClosingEventArgs) Handles Me.FormClosing
e.Cancel = True
Me.Visible = False
Me.ShowInTaskbar = False
End Sub
</code>
e.Cancel = True säger att programmet inte ska avslutas. Ta bort den så fungerar det som det ska.
ThomasSv:Datorn startar inte om...
Vill inte att man ska kunna kryssa ner programmet utan då ska det lägga sig som en notifyIcon
vilket det gör för tillfället.Sv: Datorn startar inte om...
Sv: Datorn startar inte om...
Kontrollera det och låt programmet avslutas om Windows är orsaken.
ThomasSv:Datorn startar inte om...
If Not (e.CloseReason = CloseReason.WindowsShutDown Or e.CloseReason = CloseReason.ApplicationExitCall) Then
e.Cancel = True
Me.Visible = False
Me.ShowInTaskbar = False
End If
End SubSv: Datorn startar inte om...
La till en tcpThread.Abort() och nu stängs det korrekt både via min knapp
och via WindowsShutdown!
Tack för hjälpen med felsökningen! :)
//PeoSv:Datorn startar inte om...
Sv: Datorn startar inte om...
Det är ganska enkelt. Du lägger bara till kontrollern som
heter notifyIcon.