Hej! Nu verkar man inte kunna ladda upp kod här men det går att göra ett projekt rätt snabbt genom att Du kan inte göra så med formulär, att lägga dem innuti andra saker. Då är det MDI du ska leka med. Formulär (fönster mao) ska normalt sett vara helt fristående, är nog det som strular till det En UserControl istället för formuläret (Form2) skulle nog fungera bättre. Saken är jag har fått det att funka på vissa formulär , det är ju bara textboxarna som det blir fel på och inte alltid. Vill ha det lite som i explorer med ett träd till vänster men istället för en lista till höger så vill jag att formulär ska visas där. Kanske finns en smartare lösning på detta.. Tack för tipsen verkar funka bra på min testapplikation.. Ska senare bara pröva så att det funkar att göra om mina formulär till user controls. Dom är riktigt feta med mycket kod och många olika flikar. någon som vet på förhand om det kan bli problem? Nu tror jag att jag hittat en lösning (om än väldigt konstig). Sätter man FormBorderstyle till none så funkar det . Alltså kan det se ut på följande sätt:Bug i Textbox
Har ett formulär med två paneler varav den ena inehåller ett träd och den andra (vi kan kalla den panel1) byter formulär beroende var man klickar på i trädet . Så om man klickar på en nod i trädet så anropas panel1.controls.add(form1) och så visas formuläret i panelen. Detta funkar bra förutom att textboxarna i formuläret agerar aningen konstigt. Det går nämligen inte att ställa markören någonstans i texten med hjälp av musen. Klickar man på texten i textboxen så markeras allt och den vanliga menyn som kommer fram när man högerklickar på en text är helt borta. Någon som känner igen detta fel?Sv:Bug i Textbox
- Skapa ett nytt windowsaplication project
- Skapa två formulär Form1 och Form2
- Lägg till en eller flera textboxar i Form2
- Lägg till en knapp och en stor panel(Panel1) i Form1
- Under knappen skriver du koden
Dim f As New Form2()
f.TopLevel = False
Me.Panel1.Controls.Add(f)
f.Show()Sv: Bug i Textbox
Sv: Bug i Textbox
/JohanSv:Bug i Textbox
mdi-child
Fönstret i sig är redan ett mdi-child och ett fönster kan inte både vara child och parent om jag inte minns fel.
usercontrols
Låter som en bra idé ska pröva om det funkar att göra om alla formulär till det istället. Sv: Bug i Textbox
Det mest märkliga är som sagt att jag har tre olika formulärtyper och två av dom funkar.Sv:Bug i Textbox
Dim frm1 As New Form2
With frm1
.TopLevel = False
.Left = 5
.Top = 5
.Visible = True
.FormBorderStyle = Windows.Forms.FormBorderStyle.None
End With
Panel1.Controls.Add(frm1)