Tjipp -GPS-utrustning Tackar för intressant info.GPS+vb.net+översiktskarta
Scenariot är följande:
Kommer troligen få i uppdrag att bygga ett system enligt som ska:
-Kunden har ett område där x antal truckar kör omkring. Nu vill de utrusta varje truck med en gps som ska sända positionsangivelse till ett vb-program. Programmet har en översiktskarta i ett fönster ,och i det fönstret ska då truckarna ritas ut.
Min undran är då, har någon erfarenhet av någon gps-enhet som man på något vis kan läsa av via ett program? Kanske trådlöst via tcp/ip? Ingen aning vilka alternativ som finns.
Hur konvertera koordinaterna till x och y på min översiktskarta? Finns någon formel för detta?Sv: GPS+vb.net+översiktskarta
Det finns olika varianter på GPS för den här typen av realtids GIS-tillämpning. I olika prisklasser och med olika bra upplösning, batteritid osv. Om truckarna ska köra mycket inomhus så får man tänka på att det kan bli problem med täckningen till satelliterna. Vill man ha bra noggrannhet så kanske man ska kolla på någon typ av korrektionstjänst.
-Överföring
Finns olika typer av överföring beroende på hur lösningen ska se ut, skicka via GPRS, 3G, WLAN eller på andra sätt. Jag har varit med i ett projekt där vi använde
-Mottagande programmet
Om du väljer att skicka data från den mobila enheten i samma referenssystem som din översiktskarta så borde du kunna plotta ut de inkommande koordinaterna direkt på kartan utan att behöva konvertera dessa. Beroende på hur programmet ser ut vill säga.
Finns också färdiga produkter att köpa:
http://www.cartesia.se/templates/pages/StandardPage____111.aspx
Lite mer om realtidsGIS:
http://www.ginorden.org/events/gi-norden-seminars/seminariet-trafik-och-transport-gis/11-realtidsgis_wellving.pdfSv:GPS+vb.net+översiktskarta
Truckarna kommer endast köras utomhus. Har du något tips på enhet som har en upplösning på säg 1-2 meter och kan fungera över wlan?
Kartan i det mottagande programmet är en egenritad skiss över området kan man väl säga.
Så om jag vet att området ligger på (påhittade siffror) 10.100 , 50.100 och en gps-enhet rapporterar 10.200 , 51.000 så skulle jag i så fall vilja översätta det till x=25 y=100. Typ.