Någon som känner till om det finns något verktyg som kan testa ens VB6 program om den går att uppgradera till VB.NET? Tänkte mig ett program som går igenom hela källkoden och markerar de avsnitt som har potentiella problem ... VB.NET's Upgrade Wizard tar ju hand om detta. Den skapar ett nytt projekt och rör inte din gamla kod. Jo, men samtidigt - jag behöver också ta reda på hur mycket kod som behöver arbetas om för att utvärdera om jag överhuvudtaget finner det intressant att uppgradera eller inte - därför skulle jag vilja testa kod i ett verktyg som inte kräver att man köper produkten Visual Stuido.NET eller VB.NET. Hej >Jo, men samtidigt - jag behöver också ta reda på hur mycket kod som behöver arbetas om för att utvärdera om jag överhuvudtaget finner det intressant att uppgradera eller inte - därför skulle jag vilja testa kod i ett verktyg som inte kräver att man köper produkten Visual Stuido.NET eller VB.NET. >Jag är schkeeptich.Läste just om Ms försök att förfalska Hej Ja ser att du inte svarade på mina frågor. Synd.Hjälpverktyg för uppgradering?
Skulle underlätta oerhört då jag har grymt mycket kod att gå igenom manuellt annars...Sv: Hjälpverktyg för uppgradering?
/PelleSv: Hjälpverktyg för uppgradering?
Är det för mycket jobb så kommer jag att välja att stanna kvar med VB6 så länge det går...
Och att köpa en produkt som det senare visar sig att 90% av min gamla kod inte går att använda - ja då är det rent penga-slöseri... för att inte tala om waste of time...Sv: Hjälpverktyg för uppgradering?
Om jag vore som Ni skulle jag ligga väldigt lågt med .net
Jag är schkeeptich.Läste just om Ms försök att förfalska
röstningssiffror för .net. Dom har säkert ett lik i gardroben.
tror och tycker
SvenSv: Hjälpverktyg för uppgradering?
Att få koden att kompilera under VB.NET är nästan den enklaste biten. För att flytta ett projekt till .NET bör man, i min mening, gå igenom *all* kod och kolla att saker och ting görs rätt. Bara för att kod är syntaktiskt korrekt betyder det inte att man utnyttjar .NET plattformen på bästa sätt.
Så om du inte är villig att lägga tid på att gå igenom all kod noggrannt igen, så skulle jag rekommendera att du behåller den i VB6 så länge.
Därmed inte sagt att du inte ska skaffa VB.NET/VS.NET. Om du tror att du nån gång i framtiden ska flytta projekt till, eller skriva nya för, .NET plattformen, är det lika bra att börja lära sig grejjerna så tidigt som möjligt.
MSSv: Hjälpverktyg för uppgradering?
röstningssiffror för .net. Dom har säkert ett lik i gardroben.
Jag antar att du syftar på denna artikel:
http://news.zdnet.co.uk/story/0,,t269-s2102244,00.html
Den har diskuterats flitigt på annat håll, och jag är fascinerad över vilka konstiga saker folk tror om Microsoft.
Tror du t.ex. seriöst att det är MSFT, som företag, som skulle anordnat detta "röstningsfusk"? Deras anställda har, liksom oss andra, en fri vilja.
Tror du dom är så dumma att dom inte vet att IP nummer kan spåras tillbaka till dom?
Frågan omröstningen gällde var om man kommer att ha webbtjänster i bruk vid årets slut, och i så fall implementerade på vilken plattform. Med tanke på hur mycket MSFT satsar på webbtjänster just nu, tror du att de MSFT anställda som deltog i omröstningen ljög? Om inte, varför skulle inte dom få svara på frågan lika väl som andra?
Och vad menar egentligen ZDNet med "A very high percentage of voters are from within the microsoft.com domain."? 1%, 5%, 20%, 50%?
Nää, det var i min mening en ganska dålig och ointressant artikel.
MSSv: Hjälpverktyg för uppgradering?
>Jag antar att du syftar på denna artikel:
>http://news.zdnet.co.uk/story/0,,t269-s2102244,00.html
Och en artikel i en av våra störrsta IT portaler.
http://nyheter.idg.se/display.asp?id=020110-CS5
>Nää, det var i min mening en ganska dålig och ointressant artikel.
Ja det är ju klart om man går omkring med skygglappar så kan man tycka det.
Du skall inga andra gudar ha än Microsoft.
mvh
SvenSv: Hjälpverktyg för uppgradering?
>Och en artikel i en av våra störrsta IT portaler.
>http://nyheter.idg.se/display.asp?id=020110-CS5
Jaja, det var ju bara en upprepning av vad som stog i originalartikeln.
>Ja det är ju klart om man går omkring med skygglappar så kan man tycka det.
Tvärt om, försöker se på det hela så objektivt och realistiskt som möjligt.
>Du skall inga andra gudar ha än Microsoft.
Som icke troende föredrar jag att inte ha några gudar alls.
MS