Hej på er Har jag fattat rätt om du menar att sessionsvariabler du satt på en server inte finns kvar på en annan? Förstod att det kude var något åt det hållet!! Speciallösningar...=/ suck!!Sessionsvariabler som "tappar" sitt värde!!
Jag har ett stort problem!! Det är så här att jag har gjort ett enklare webbformulär som en viss kundgrupp kan nyttja.
Beställaren till projektet har redan en domän www.firma.fi (detta är som ni ser i Finland). Men kunden vill inte hosta sidorna utan föreslog att de skapar en mapp, www.firma.fi/produkt där det innehåller en html-sida som i sin tur håller en IFRAME som pekar på en annan sida, dvs den domänen som jag reggat för detta ändamål. Allt för att kunden skall "känna igen sig" i browsern.
Och nu till mitt problem!
Jag har testat en del nu på www.firma.fi/produkt och finner att de sessionsvariabler som jag använder mig av för att sammanfatta kundens information på en SumCustomer-sida som i sin tur kan tex skrivas ut som om så kund önskar.
Men som sagt så får den inte med sig mina variabler??!! Testar jag direkt på den domän jag reggat www.mindomän.com så funkar det hela som sig bör! Så det är inte så svårt att gissa att det hela hänger ihop med IFRAME:n eller något åt det hållet.
Så nu skulle det var hemskt intressant och få svar på varför det blir så här!! Måste jag använda mig av någon annan metod för att "flytta med" mig data från en sida till en annan?! Och i sånt fall vilken?
Tacksam för alla svar jag kan få!!
Mvh,
Thomas KSv: Sessionsvariabler som "tappar" sitt värde!!
I sådana fall är det helt normalt. Variablerna lagras på servern. Det är dessutom unika för varje website/FQDN, så om du t.ex. hostar a.domän.se och b.domän.se på samma server så kommer du inte komma åt samma variabler ändå.
Även cookies har samma "begränsning" (det är en ren säkerhetsgrej), så det är inte en gångbar lösning. Du måste på något sätt föra över informationen eller någon identifierare i url:en. Antingen för du med dej alla värden (t.ex. sida.aspx?land=sverige&språk=svenska) eller så för du med dej en identitet (t.ex. sida.aspx?session=abc123), de båda servrarna får då utbyta information om vilka variabler som gäller för de olika identiteterna.
/JohanSv:Sessionsvariabler som "tappar" sitt värde!!
Jag får helt enkelt stå på mig att de får surfa till den reggade domänen och gå ifrån att de skall känna igen sig i browsern.
Tack för din hjälp!