Hej! Du behöver inte loopa, sätt bara: Tack för svaret!Access-data i DataGridView
Jag är ganska ny med VB .NET än så länge, så jag skulle behöva lite support.
Jag ska koppla en Access-fil till mitt VB-projekt, och visa datan i en DataGridView.
Jag än så länge kommit så långt så att jag har fått in tabellen i mitt Dataset, men sen när jag försöker lägga ut raderna i DGV'n, lyckas jag bara få in värdet från en enda kolumn, inte hela raden. Jag har tio kolumner som ska visas.
Såhär ser kodraderna ut: (ds = dataset, dgv = datagridview)
...
Dim i As Integer
For i = 0 To ds.Tables(0).Rows.Count - 1
dgv.Rows.Add(ds.Tables(0).Rows(i)(1))
Vad gör jag för fel?Sv: Access-data i DataGridView
dgv.datasource=ds.Tables(0)
dgv.databindSv:Access-data i DataGridView
Problemet är att det inte fungerar, jag har surfat runt precis överallt och letat efter nåt tips på hur jag ska göra. Överallt står samma sak, att jag ska använda datasource, men det fungerar inte. Det verkar dock som att access-tabellen faktiskt ligger i datasetet, men att det inte går att få den att visas i datagridview:en. Det fungerar nämligen när jag använder följande loop:
For i = 0 To ds.Tables(0).Rows.Count - 1
dgv.Rows.Add()
dgv.Rows(i).Cells(0).Value = ds.Tables(0).Rows(i).Item(0)
dgv.Rows(i).Cells(1).Value = ds.Tables(0).Rows(i).Item(1)
dgv.Rows(i).Cells(2).Value = ds.Tables(0).Rows(i).Item(2)
dgv.Rows(i).Cells(3).Value = ds.Tables(0).Rows(i).Item(3)
dgv.Rows(i).Cells(4).Value = ds.Tables(0).Rows(i).Item(4)
dgv.Rows(i).Cells(5).Value = ds.Tables(0).Rows(i).Item(5)
dgv.Rows(i).Cells(6).Value = ds.Tables(0).Rows(i).Item(6)
dgv.Rows(i).Cells(7).Value = ds.Tables(0).Rows(i).Item(7)
dgv.Rows(i).Cells(8).Value = ds.Tables(0).Rows(i).Item(8)
dgv.Rows(i).Cells(9).Value = ds.Tables(0).Rows(i).Item(9)
Next i
Dock tycker jag förstås att detta verkar vara en väldigt krånglig och onödig omväg. Dessutom krånglar det ju förstås om jag vill använda en SELECT-sats.
Jag funderar om det kan ha nånting att göra med att jag bara använder VB Express Edition, men en sån här sak ska väl fungera ändå?